1 546 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Dra flera coax i samma rör, alt flera cores i samma kabel?
Hej,
Håller som bäst på att planera TV lösningen i nya huset och känner mig helt lost
Har beställt en T90 Disk med 4st Quattro LNB och en 17/8 multiswitch.
Så långt känns det ok, men... Jag har ca 15m från Parabolen och dit kopplingsskåpet står, med endast ett 50mm flexrör att dra allt igenom.
Jag tycker mig ha läst att man ska sätta switchen så nära parabolen som möjligt? Så den blir väl innanför väggen. Därifrån ska då ca 15m x8 koax dras.
Tror ni det finns en chans att få igenom röret? Då det är ganska långt vill man ju inte ta en allt för klen kabel?
Alternativt om ni tror det går att dra Shotgun (twin) coax?
Eller har någon erfarenhet av multicore coax, såg att det finns både 4,6 och 8 core kablar, men hur blir det med störning?
Några tips, tankar och ideer från er med erfarenhet?
Håller som bäst på att planera TV lösningen i nya huset och känner mig helt lost
Har beställt en T90 Disk med 4st Quattro LNB och en 17/8 multiswitch.
Så långt känns det ok, men... Jag har ca 15m från Parabolen och dit kopplingsskåpet står, med endast ett 50mm flexrör att dra allt igenom.
Jag tycker mig ha läst att man ska sätta switchen så nära parabolen som möjligt? Så den blir väl innanför väggen. Därifrån ska då ca 15m x8 koax dras.
Tror ni det finns en chans att få igenom röret? Då det är ganska långt vill man ju inte ta en allt för klen kabel?
Alternativt om ni tror det går att dra Shotgun (twin) coax?
Eller har någon erfarenhet av multicore coax, såg att det finns både 4,6 och 8 core kablar, men hur blir det med störning?
Några tips, tankar och ideer från er med erfarenhet?
Ahh tack. Tyckte mig ha läst att de skärmade är ca 1,7cm tjocka? Vilket kändes tight då.
Men kanske är onödigt mycket skärm? Det var iofs Någon som rekommenderade dubbel skärmning pga längden till kopplingsskåpet + dragning till uttagen.
Men kanske är onödigt mycket skärm? Det var iofs Någon som rekommenderade dubbel skärmning pga längden till kopplingsskåpet + dragning till uttagen.
Dubbelskärm kan vara trevligt men det finns sådan kabel som inte är grövre än centimetern.
Det finns kablar som är betydligt grövre men de brukar man ha som stamnätskablar i kabeltvnät osv.
Du ska väl ha en point to point från Multiswitchen till respektive mottagare?
Hur långa tror du kablarna blir?
Det finns kablar som är betydligt grövre men de brukar man ha som stamnätskablar i kabeltvnät osv.
Du ska väl ha en point to point från Multiswitchen till respektive mottagare?
Hur långa tror du kablarna blir?
Jag tänkte att jag skulle dra 8 coax från Multiswitchen till en central plats där jag kan koppla vilka TV uttag i huset som ska vara aktiva. Det blir ca 15-17meter från switchen till skåpet och sedan ytterligare 5-20 meter ut till tv uttagen. Så total längd skulle jag gissa på max 35 meter för den längsta dragningen.
Klicka här för att svara