peternicklas
Vi kommer att få fiber indragen till huset inom snar framtid. De finns ett antal olika leverantörer av tjänster till Internet, Ip tele samt TV.
Följande finns att tillgå:
Bahnhof
Bredband2
Universal telecom
AllTele
Tele2
Surfia
Billigast först.
Vilka erfarenheter finns det inom forumet på dessa leverantörer?

Vilka tjänster vill du ha?
Vill du ha alla tjänster från en och samma leverantör?
Alla leverantörer levererar väll inte alla tjänster (har för mig att några av dom bara har internet och tele)

Jag har i vår nuvarande lägenhet (som vi snart flyttar ifrån) haft öppet fibernät sedan vi flyttade in för 3 år sedan. Vi har haft Bahnhof som internetleverantör. Har aldrig haft problem med anslutningen. Vi kör även Bahnhof till vårt kontor samt har 3 rackskåp i två av deras serverhallar. Har inte heller där några problem med anslutningen.

TV hade vi tidigare via Canal Digital som när vi tecknade abonnemangen hade ett sammarbete med Bahnhof (kanske dom har fortfarande?). Det var dock mycket problem med tjänsten och boxen var otroligt seg. Har bytt till ComHem för TV.

Telefon har vi också via Bahnhof, men har ingen telefon inkopplad längre. Men när den var inkopplad så fungerade det. Vi har även Bahnhof IP-telefoni på kontoret som aldrig krånglat.

/P

peternicklas
Demmpa skrev:
Vilka tjänster vill du ha?
Vill du ha alla tjänster från en och samma leverantör?
Alla leverantörer levererar väll inte alla tjänster (har för mig att några av dom bara har internet och tele)
I första läget är det Internet och IP telefoni som är aktuellt.

Kör också Bahnhof internet och ip-telefoni via öppen fiber. Har inte varit några större problem.

Vi har kört AllTele sedan tre år tillbaka, har fungerat klockrent. Och de har en bra "vi ger inte ut användaruppgifter"-policy och bland annat gratis vpn proxy tjänst (tror fortfarande det finns).

Uppdatering: iGhost hette det, http://www.alltele.se/plustjanster/ighost-information

Kör Bahnhof (internet + IP-tele) sedan någon månad och det funkar bra. Deras support var bra och hjälpsam om än något långsam. Jag har hört att om man gejmar mycket mot utländska servrar kan det vara idé att titta på vilka leverantörer de olika operatörerna har för trafik mot utlandet så att man får lägsta möjliga latens. Men det kan nog nån annan mycket mer om.

Jag kör Banhof 100/100 Mb/s och är helnöjd. Kommer upp i över 95 Mb/s på Bredbandskollen. Rekommenderas!

Mikael_L
peternicklas skrev:
Vi kommer att få fiber indragen till huset inom snar framtid. De finns ett antal olika leverantörer av tjänster till Internet, Ip tele samt TV.
Följande finns att tillgå:
Bahnhof
Bredband2
Universal telecom
AllTele
Tele2
Surfia
Billigast först.
Vilka erfarenheter finns det inom forumet på dessa leverantörer?
Jättebra tråd, och jag emotser spännande svar, ty vi sitter precis i samma valsituation.
Och har flera av de val ni har.

Jag hoppas vi får hjälp till vårt beslut här. ;)

Mest har jag vacklat mellan Bahnhof och bredband2.
Bahnhof av lite idiologiska skäl, då det var dom som fick ta smällen när minister bodström bussade polis och kronofogde på the pirate bay.
bredband2 för att dom är billigast tjänsteleverantör här och har blivit bäst i test enligt egen utsaga:
http://www.bredband2.com/bredbandskollen

Mikael_L
dhanjel skrev:
Vi har kört AllTele sedan tre år tillbaka, har fungerat klockrent. Och de har en bra "vi ger inte ut användaruppgifter"-policy och bland annat gratis vpn proxy tjänst (tror fortfarande det finns).

Uppdatering: iGhost hette det, [länk]
Betyder det att jag surfar med ett annat IP än det som syns "på andra sidan"?
Som jag har förstått att ipredator funkar ..?

Det kan ju lyfta upp AllTele till en tänkbar kandidat, trots dyrare tjänst.

peternicklas
Det som jag tycker är tråkigt är att inte Telia finns bland de som jag kan välja mellan. Är väldigt nöjd med Telia men andra är kanske mindre nöjda. iGhost är klart en bra sak, kunde väl hetat något annat xGhost t.ex.
Du har nog samma IP men ingen info lagras hos AllTele så inget finns att begära ut.

Bahnhof på fibern och Megaphone på ip-telefonin. Den senare kostar 19kr/månad som jag dessutom får ringa för...

Och ip-telefonen fungerar i mobilen också...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus

peternicklas
pacman42 skrev:
Och ip-telefonen fungerar i mobilen också...

Ja men hur länge? Har redan sett ett antal som tar datatrafik för t.ex. Skype. Jag har fri trafik på mitt abb, men hur länge?

peternicklas skrev:
Ja men hur länge? Har redan sett ett antal som tar datatrafik för t.ex. Skype. Jag har fri trafik på mitt abb, men hur länge?
För min del är det viktigaste över wlan (har Net1 i sommarstugan, wlan hemma wlan på jobbet och wlan på hotellet när jag reser), men jag har openvpn hem från telefonen också, så Telia kan ju försöka identifiera vad det är...

peternicklas
Är det inte det dom kan, har inte satt mig in i det riktigt? IP går väl som vanlig datatrafik eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.