Hej

Har en Dreambox 500 HD som jag inte får till diseqc på...
kör med:
konf.läge enkel
läge diweqc a/b
port A astra
port b thor
ange volt och 22khz ja
skicka enbart diseqc vid ändrad satelit nej

vid kanalsökningen så hittas inget på thor men viasat hittas

ändrade till port a thor och port b astra, då hittades inget

varför kopplar den inte över till thor? byter jag plats på kablarna vid LNB så hittas bara thor inte viasat
 
Vissa Dreamboxar har problem med vissa Diseqc-switchar. Jag vet inte vad det beror på. Det enda tipset jag har är att skaffa en switch från Spaun.
 
hmm kopplade om, dängde switchen i väggen några gånger och nu funkar det :)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
F
Det enklaste att börja kolla är om Diseqc switchen gett upp.
Du kan testa ansluta kabeln som kommer från mottagaren direkt till huvudet du tar emot thor på (Canal digital) det är när du står framför parabolen med armen mot dig det högra huvudet.
Gör sedan en kanalsökning.
Får du sedan inte in några kanaler så är antingen parabolen fel inställd eller LNBet trasigt.
Är det ett quad LNB så kan du testa en annan utgång (ibland så går en del utgångar sönder medan andra fungerar)

Viasat ska du alltså få in på det framifrån sett vänstra LNBet, så om du håller för det när du gör en kanalsökning med den första kopplingen du gjorde så ska du inte få in någon kanal.
Får du inte in viasat på det vänstraLNBet så är parabolen inte justerad rätt.

Hoppas du förstod det jag försökte förklara, annars får du fråga mer ;)
 
Redigerat:
Nu tror jag dream har löst det men AC adaptern har varit en klassiker.
De är helt enkelt för klena för att orka driva Dreambox plus Diseq plus två LNB.
En lite starkare AC adapter från kjell, Clas osv har varit standardfixen
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
hmm...
allt funkade i 1 dag, igår när jag skulle titta på hockey så funkade det inte så klart, fick lösa det genom att köra endast ett LNB som var direkt kopplat

switchen är köpt förra året så den bör väl vara ok, den funkade ju en dag iaf
 
och idag när jag kopplade in den igen så funkar det klockrent... hur länge är väl frågan...
 
Jag har haft problem med tunern i Dreamboxen (iofs. 800). Den funkade en dag la av en annan. Det slutade att jag köpte ny tuner på Ebay för 300:- och bytte. Inga problem sen dess. Testa naturligtvis att koppla förbi Diseq (t.ex. bara Thor). Om det fortfarande strular är det troligtvis tuner som håller på ger sig.
 
när jag bara kört Cmore tex utan switch så funkar det klockrent, nu har det fungerat med switch i 8dagar utan problem...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.