2 774 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
TV-antenn
Hej, jag ska byta min tv-antenn för den gamla har gått sönder. Eftersom den gamla satt på en mast på skorstenen så har jag köpt en ny utomhusantenn, "Maximum Combo 212" (VHF/UHF). Men det är ganska bökigt att montera en ny antenn på skorstenen och därför vill jag istället ha den inne på vinden. När jag kopplar ihop den och ansluter den lika tidigare så får jag ingen signal på svt-kanalerna, bara perfekt mottagning på tv4 (vilket gör definitivt gör mig detsamma). Vad har jag gjort för fel? Har jag fel antenn? Fungerar den inte inomhus? Är det svårt att rikta in den (43 km till masten)?
Hjälp en som egentligen är ganska ointresserad av tv och tv-teknik men vill kunna få det att fungera!
Hjälp en som egentligen är ganska ointresserad av tv och tv-teknik men vill kunna få det att fungera!
43 km är en lång sträcka, kan gå med en inomhusantenn men då får det vara i princip fri sikt.
SVT och TV4 ligger på olika frekvenser s.k. muxar, en mux kan gå toppen medan en annan
tappar hela signalen.
Det finns i regel en orsak till att den gamla antennen varit monterad utomhus, du får nog prova
med och sätta upp den nya antennen utomhus.
Dom nya digitala sändarna har en bråkdel av effekt mot vad dom gamla analoga hade, så trots digital teknik är det viktigare än någonsin med en bra(stor) antenn.
SVT och TV4 ligger på olika frekvenser s.k. muxar, en mux kan gå toppen medan en annan
tappar hela signalen.
Det finns i regel en orsak till att den gamla antennen varit monterad utomhus, du får nog prova
med och sätta upp den nya antennen utomhus.
Dom nya digitala sändarna har en bråkdel av effekt mot vad dom gamla analoga hade, så trots digital teknik är det viktigare än någonsin med en bra(stor) antenn.
Försök och få skarven liggande under takpannorna.
Dom kontakterna som används till parabolkabel typ F funkar bra och det blir ingen signalförlust med dessa, en hane på vardera kabel och sedan en skarv typ dubbelsidig hona.
Lite vulkanisernde tejp runt skarven skadar heller inte.
Dom kontakterna som används till parabolkabel typ F funkar bra och det blir ingen signalförlust med dessa, en hane på vardera kabel och sedan en skarv typ dubbelsidig hona.
Lite vulkanisernde tejp runt skarven skadar heller inte.
43km är inte jättelångt, en 45 elementsantenn kan räcka upp till 55km.
Kolla så att inte Teracom utför något arbete med masten så att sändareffekten måste sänkas, Emmabodasändaren (Småland) sänder sedan några dagar på reducerad effekt, ska pågå i 11 veckor, pga utbyte av antenner mm.
Kolla så att inte Teracom utför något arbete med masten så att sändareffekten måste sänkas, Emmabodasändaren (Småland) sänder sedan några dagar på reducerad effekt, ska pågå i 11 veckor, pga utbyte av antenner mm.
OK! Jag har kollat den aktuella sändaren Lockhyttan (Örebro) och det verkar inte vara något speciellt där. Vad betyder 45-elementsantenn, Demmpa? Min största fundering är om jag köpt fel antenn. Den jag köpte täcker in 170-230 MHz samt 470-862 MHz och enligt Teracom ska det stämma.
Tack för övrigt för alla tips, BR125 och Demmpa!
Tack för övrigt för alla tips, BR125 och Demmpa!
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 281 inlägg
Rätt sorts antenn har du köpt iallafall. SVT-muxen (Mux1) ligger på K35, och Mux 2 (TV4) ligger på K29, så det är inga problem med antenntypen. Det är nog bara att bita i det sura äpplet och flytta ut antennen från vinden
, alternativt prova med en förstärkare uppe på vinden.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 281 inlägg
Här har du lite sändarinformation. Mux är , förenklat, en frekvens som olika kanaler är samlade i.
http://www.teracom.se/Sandarinformation/Frekvenstabeller/Detaljer/?ft=tv&sid=OER
http://www.teracom.se/Sandarinformation/Frekvenstabeller/Detaljer/?ft=tv&sid=OER
Klicka här för att svara