1 514 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Hjälp med bärbar dator
Hej!
Jag har en Dell Vostro 3500 som jag köpt loss från jobbet för något år sedan. Igår hände något märkligt. Helt plötsligt slutade nätverket fungera, både det trådlösa och det trådade. Satt säkert två timmar och föröskte få igång det igen, men icke. Enheterna är försvunna från enhetshanteraren, wifi-lampan lyser inte längre, kör jag installationsprogramm för de enheterna säger det bara att "enheten finns inte"... Har kollat i BIOS, allting är enabled. Testade även att installera om Win7, inget.
Vad kan man göra? Konstigt att både wifi och LAN dog samtidigt... Finns det något att göra eller är det bara att kasta. Visst, det går att köpa en usb-enhet för wifi men jag använder trådbundet LAN en hel del också.
Sökt lite på servicemanualer och så, men hittar inget speciellt. Den manual jag hittade var för en nyare vostro.
Någon med tips?
/S
Jag har en Dell Vostro 3500 som jag köpt loss från jobbet för något år sedan. Igår hände något märkligt. Helt plötsligt slutade nätverket fungera, både det trådlösa och det trådade. Satt säkert två timmar och föröskte få igång det igen, men icke. Enheterna är försvunna från enhetshanteraren, wifi-lampan lyser inte längre, kör jag installationsprogramm för de enheterna säger det bara att "enheten finns inte"... Har kollat i BIOS, allting är enabled. Testade även att installera om Win7, inget.
Vad kan man göra? Konstigt att både wifi och LAN dog samtidigt... Finns det något att göra eller är det bara att kasta. Visst, det går att köpa en usb-enhet för wifi men jag använder trådbundet LAN en hel del också.
Sökt lite på servicemanualer och så, men hittar inget speciellt. Den manual jag hittade var för en nyare vostro.
Någon med tips?
/S
Lutar väl tyvärr åt hårdvarufel men jag skulle nog ändå prova att bota någon form av linux live-CD. Med lite tur ger det någon info som hjälper dig i felsökningen. Plockar du upp den skulle jag kolla eventuella "kontakter" internt utifall att någon börjat glappa eller liknande.
undrar om det inte är ett kombinerat wifi och lan kort. I så fall tror även jag att det är ett hårdvarufel.
Ett altarernativ ifall du behöver lösa det hårdvaruässigt är att köpa en usb sticka som wifi koppling. de är extremt små och smidiga i dagsläget.
exempel: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757247
Edit: sorry, läste inte hela texten verkar det som, såg att du själv hade koll på USB delen
Ett altarernativ ifall du behöver lösa det hårdvaruässigt är att köpa en usb sticka som wifi koppling. de är extremt små och smidiga i dagsläget.
exempel: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757247
Edit: sorry, läste inte hela texten verkar det som, såg att du själv hade koll på USB delen
Redigerat:
Du kan ju alltid köpa ett pc card för några hundringar så slipper du usb. Men om jag var du skulle jag satsa på att köpa en ny. Även om du skulle få igång den så brukar de vara så att när en bärbar dator börjar haverera, som din har gjort så kommer snart fler saker börja haverera. Bärbara datorer får ofta ta rätt mycket små smällar, vridningar mm som gör att de inte har så lång livslängd. Du får en helt ny budgetdator för 3-4000kr som slår din gamla Dell-härk med hästlängder. 
Hej!
Har plockat isär hela datorn nu, samt laddat ner servicemanualen. Är fortfarande helt oförstående till varför BÅDE wifi och LAN-kontakten slutat fungera.
* WLAN
Det sitter ett kort, PCI Express under datorn, där det går en antennslinga in i skärmen via två kablar. Kablarna ser inte ut att vara skadade, inte ens i skärmens gångjärn. Och även om så hade varit fallet borde nätverkskortet i alla fall hittas... Iget glapp eller dåliga lödningar vad jag kan se...
*LAN
LAN-kontakten sitter under moderkortet i ett IO-kort som sitter fast med ett slags "piggy back" utförande. Där kunde man ju tänka sig att det var glapp i kontakten mellan moderkort och IO-kort. Men det sitter även en USB-kontakt på IOkortet och denna fungerar perfekt. Trots det är LAN-delen stendöd. Hittas inte i Windows. Allt annat ser helt okej ut, även lödningarna till nätverkskretsen (sitter ytmonterad på IOkortet). Orkade inte testa om kortet har spänning vid drift... då får man nästan bygga en testrigg då allting ska sitta ihop...
Ja det är ett mysterium då dessa två komponenter inte har något som helst gemensamt med varandra... Ändå har de slutat att fungera nästan samtidigt. Men nu kör jag en USB-sticka tills den dagen jag får råd att byta datorn.
/S
Har plockat isär hela datorn nu, samt laddat ner servicemanualen. Är fortfarande helt oförstående till varför BÅDE wifi och LAN-kontakten slutat fungera.
* WLAN
Det sitter ett kort, PCI Express under datorn, där det går en antennslinga in i skärmen via två kablar. Kablarna ser inte ut att vara skadade, inte ens i skärmens gångjärn. Och även om så hade varit fallet borde nätverkskortet i alla fall hittas... Iget glapp eller dåliga lödningar vad jag kan se...
*LAN
LAN-kontakten sitter under moderkortet i ett IO-kort som sitter fast med ett slags "piggy back" utförande. Där kunde man ju tänka sig att det var glapp i kontakten mellan moderkort och IO-kort. Men det sitter även en USB-kontakt på IOkortet och denna fungerar perfekt. Trots det är LAN-delen stendöd. Hittas inte i Windows. Allt annat ser helt okej ut, även lödningarna till nätverkskretsen (sitter ytmonterad på IOkortet). Orkade inte testa om kortet har spänning vid drift... då får man nästan bygga en testrigg då allting ska sitta ihop...
Ja det är ett mysterium då dessa två komponenter inte har något som helst gemensamt med varandra... Ändå har de slutat att fungera nästan samtidigt. Men nu kör jag en USB-sticka tills den dagen jag får råd att byta datorn.
/S
Man kan ju alltid testa att göra en reset på bios, men det är ett långskott. Funkar varken det eller live-cd med linux så kan man nog vara rätt säker på att det är ett hårdvarufel.
Du borde kunna hålla liv i datorn genom att köpa ett PCMCIA-nätverkskort och en usb-wlan-adapter billigt på tradera. Alla bärbara nuförtiden har ju inbyggt nätverkskort så du borde kunna få ett sånt kort mer eller mindre gratis.
Du borde kunna hålla liv i datorn genom att köpa ett PCMCIA-nätverkskort och en usb-wlan-adapter billigt på tradera. Alla bärbara nuförtiden har ju inbyggt nätverkskort så du borde kunna få ett sånt kort mer eller mindre gratis.
Jag är ingen expert på bärbara datorer, men en liknande sak har hänt på min laptop på jobbet. Efter ett tag kom jag på att jag har kommit åt en slide-knapp som sitter på sidan av datorn. Denna lilla knapp stänger av hela nätverkskortet om man vill spara ström. Kolla gärna detta!
Annars är tipset från pelpet ovan ditt bästa val.
Annars är tipset från pelpet ovan ditt bästa val.
Ibland är det funktionsknappen och en F-knapp som används också. Som jag minns det så brukar det dock sätta nätverkskortet i disablat läge i windows, och endast gälla det trådlösa. Men absolut värt att kolla.Arlington skrev:
Finns det lysdioder vid ditt rj45, och lyser de när du kopplar in kabeln?
Som andra redan sagt, testa att starta den med en linux-skiva, vilken är ganska ointressant.
Om den klarar av att hitta enheterna där så tyder det på något med din windowsinstallation. Kan vara så enkelt att det är en drivrutin som spökar (som noone70 skriver verkar det som bussen, och även den har drivrutiner)
F.ö. finns det usb - fast ethernet också om man nöjer sig med 100 MBit. Ett gäng olika finns på denna sidan: http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10279
Som andra redan sagt, testa att starta den med en linux-skiva, vilken är ganska ointressant.
Om den klarar av att hitta enheterna där så tyder det på något med din windowsinstallation. Kan vara så enkelt att det är en drivrutin som spökar (som noone70 skriver verkar det som bussen, och även den har drivrutiner)
F.ö. finns det usb - fast ethernet också om man nöjer sig med 100 MBit. Ett gäng olika finns på denna sidan: http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10279
I normal fallet bör man kunna utesluta drivrutiner efter ominstallation, men talar av egen erfarenhet att Windows update envisas med att uppdatera drivrutinerna för ett av mina moderkort till en ickefungerande version eftersom ms har angivit ett felaktigt versionsnummer som hela tiden är nyare än vad tillverkaren släppt. På den datorn fungerar nätverket klockrent under installationen, men tvärdör efter första rundan med omstarter efter uppdateringarna.noone70 skrev:
Klicka här för att svara