Hej
Jag skapar frågan här. Flytta den om jag är i fel forum.

Min fundering gäller en komplicerad(?) fildelning. Jag jobbar med en tävling där deltagarna ska skicka in en del dokument till en jury för bedömning. Men hur gör man det här? Det skulle ju kunna gå i exempel dropbox men det är struligt eftersom de inte ska få tillgång till andras tävlingsbidrag.

En annan fundering blir då en ftp. Men hur delar man ut dokument till jurymedlemmar då? Måste man skapa ett unikt login till varje tävlande för att de inte får se de andra bidragen.? Jag vill ju inte ha en hel knippe med konton som man ska hålla koll på vem som tävlar i vilken kategori.

Finns det något annat alternativ mot exempelvis Google docs?

Ja det är svårt att hitta en optimal lösning.... Men kanske att det finns något som skulle kunna fungera hjälpligt? Jag kan tänka mig att betala en liten slant för att få det här att fungera.

Så. Den givna frågan. Hur gör jag?

/Erik

Varför inte något så "low-tech" som ett vanligt mailkonto?

Låt deltagarna skicka in bidragen via mail. Jurymedlemmarna ges tillgång till mailkontot för bedömning, alternativt sätter du upp regler som vidarebefordrar alla mail till jurymedlemmarnas egna e-postadresser?

Jag kanske har missförstått någonting? Men utifrån din beskrivning låter mail som den absolut enklaste lösningen.

Jag röstar nog också på mail om det inte finns något hinder med extremt stora bilagor t.ex.

Sätt upp ett gmail-konto som deltagarna skickar till och jurymedlemmar har access till. Jjury-medlemmarna kan ju sen t.ex använda google docs och google drive etc om de sinsemellan behöver jobbar tillsammans på vissa delar. Tex kan ju varje jurymedlem kopiera över bilagor till en definierad struktur i google docs så att det blir lätt att hitta istället för att gå tillbaks till gamla mail.

Jag håller också med om att mail verkar vara det enklaste sättet, om det inte handlar om stora filer. Gmail tillåter attachments på upp till 25 MB - räcker det?

Man borde också kunna lägga upp ett autosvar till deltagarna om att deras mail har mottagits.

Ja det skulle kanske kunna funka... Måste ruva lite på den tanken. Drömbilden är att man ska undvika handpåläggning i så stor grad som möjligt

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

eriobe skrev:
Ja det skulle kanske kunna funka... Måste ruva lite på den tanken. Drömbilden är att man ska undvika handpåläggning i så stor grad som möjligt

Gör du som eviljava föreslog och sätter upp en regel som skickar vidare alla mail till juryns egna mailkonton så kan det väl knappast bli enklare?

* Skapa mailkonto
* Sätt upp forwardingregel
* Sätt upp autosvar enligt pelpets förslag
* Skicka ut mailadressen till deltagarna.

Det absolut enklaste för de tävlande är ju att bygga en simpel websida där man med ett formulär kan fylla i sina uppgifter samt ladda upp en fil. Sedan kan man göra en admin-sida där juryn kan logga in och se alla bidrag och uppladdade filer.

Om ingen annat krävs så skulle jag kunna slänga ihop en sådan sida till dig relativt snabbt. Hur mycket och stora filer pratar vi om?

/P

Oh. Det lät smidigt. Det är nog inte supertunga filer vi pratar om. Måste kolla hur det har sett ut tidigare år. Men någon gb kanske som största. Mest troligt avsevärt lättare filer

Hur mycket var också en fråga. I runda slängar 200 filer

Ok, finns det någon webserver tillgänglig (PHP/Linux) där man skulle kunna lägga upp denna websida i fall det skulle bli aktuellt, eller behöver ni även webutrymme?

Vi pratar alltså ca 200 filer, med en maxstorlek på ca 1 GB, så i teorin krävs det ca 200 GB lagring?

Går också att sätta upp en FTP som fungerar enligt något av alternativen nedan;

A) TävlandeKonto har Skriv men inte läs rättighter i Upload Mappen, då kan de tanka upp filer.
JuryKonto som har LäsRättighter i Upload Mapppen.

B) TävlandeKonto som kan tänka upp filer. Ett script som körs t.ex 1gng per minut och flyttar filerna från upload till en annan katalog som Juryn kommer åt.

C) JuryKonto som har fulla Läs Rättighter. Separata Konton för alla Tävlande som har rätt att tanka upp filer till sin "hemkatalog" men inget mer. Då kan de inte se varandras filer. Kanske inte så praktiskt om många tävlanden/konton.

D) Som redan föreslagits. En websida där man kan dela med sig av filerna.

E) Använda Sprend.com (2gb filer), där de tävlande lägger upp filerna. Någon i Juryn tankar ner dem och lägger på en central plats för resten av Juryn att komma åt filerna.

Jag jobbar själv på en småskalig applikation där jag förväntar mig 15-25 filer varje vecka. Tänkte eventuellt fixa något script på Google Sites, men så fick jag nyss syn på http://www.jotform.com/dropbox/ och det verkade rätt enkelt. Filerna hamnar på Dropbox eller Google Docs, sen borde det ju bara vara att dela ut dropboxmappen till juryn. Gratisvarianten är ganska begränsad avseende antal uppladdningar och total storlek så den kanske inte funkar för den tävling det handlar om här.

Aha tackar. Den där lösningen verkar vara lite mer av det jag söker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.