Har en databurk som kommunicerar via SMS, men det är lite si och så med mottagningen här i stenkåken. För att kunna orientera antennen rätt skulle jag behöva veta vilken polarisation som används i GSM nätet.

Vertikal verkar ju mest logiskt med tanke på alla sprötantenner, eller är det olika från cell till cell?
 
I min bok om GSM framgår det under stycket "polarisationsdiversitet" att man normalt sänder med vertikal polarisation. Det framgår också att radiosignalen kan ändra polarisation vid reflexer, så den bästa polarisationen för den mobila enhetens antenn är okänd.

Du måste alltså prova dig fram.
 
OK, tack. Jag sätter antennen vertikalt och provar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.