Har en databurk som kommunicerar via SMS, men det är lite si och så med mottagningen här i stenkåken. För att kunna orientera antennen rätt skulle jag behöva veta vilken polarisation som används i GSM nätet.
Vertikal verkar ju mest logiskt med tanke på alla sprötantenner, eller är det olika från cell till cell?