5 546 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Snedtak till nock - Hur göra
Funderar på att höja innertaket i vår 1½plans villa så att snedtaket går ända till nocken. Jag har försökt hitta info om hur man gör detta så att ventileringen av taket inte blir lidande. Jag antar att man kan förlänga luftspalten ända till nock och sedan skapa ventilations spalter vid nocken som gör att luften kan försvinna. Är det någon som vet mer om detta eller som vet vart man kan hitt amer info.
Jag har sökt på Internet men inte hittat så mycket om det. Det skulle vara intressant att höra om det är lämpligt att göra om huset på detta vis. Om vi inte gör snedtak till nocken så funderar vi på att tilläggsisolera och jag undrar om snedtak till nock är en ren energi katastrof för huset dvs isoleringen blir ju inte så tjock som den är nu dvs långt ifrån det man bör ha om man skall tilläggsisolera.
Jag har sökt på Internet men inte hittat så mycket om det. Det skulle vara intressant att höra om det är lämpligt att göra om huset på detta vis. Om vi inte gör snedtak till nocken så funderar vi på att tilläggsisolera och jag undrar om snedtak till nock är en ren energi katastrof för huset dvs isoleringen blir ju inte så tjock som den är nu dvs långt ifrån det man bör ha om man skall tilläggsisolera.
Tack, hittade ett inlägg om detta som jag faktiskt har läst tidigare =) Där var frågan om ventilations delen och den tror jag att jag har koll på. Det som nu återstår är att bestämma hur man sluter in hanbjälkarna med ångspärr eftersom dessa kommer att gå igenom isolering, ångspärr och innertak. Jag behöver också veta hur tjock isolering man skall ha, takstolarnas dimensioner begränsar ju tjockleken men räcker inte det så antar jag att man får regla ett nytt lager och isolera mer. Skulle vara kul med en sida som beskrev alla moment. Tack för ditt svar iaf.
Fick följande svar från Paroc.
"Vad gäller Snedtaksisolering så är det bra att åstadkomma en tjocklek på 250 mm. Sedan är det bra om isoleringen ligger i flera skikt för att bryta den köldbrygga som annars uppstår"
Ytterligare en del avklarat alltså, nu vill jag bara veta hur man gör för att inte ångspärren skall läcka vid hanbjälkarna.
Om vi gör denna ombyggnad så skall jag försöka dokumentera den så att andra som vill göra lika slipper leta så. Ett Timell inslag på 4:an skulle inte vara fel.
"Vad gäller Snedtaksisolering så är det bra att åstadkomma en tjocklek på 250 mm. Sedan är det bra om isoleringen ligger i flera skikt för att bryta den köldbrygga som annars uppstår"
Ytterligare en del avklarat alltså, nu vill jag bara veta hur man gör för att inte ångspärren skall läcka vid hanbjälkarna.
Om vi gör denna ombyggnad så skall jag försöka dokumentera den så att andra som vill göra lika slipper leta så. Ett Timell inslag på 4:an skulle inte vara fel.
Nope, ligger lite på is. Funderar på att tilläggsisolera dvs behålla vinden. Skulle vara kul att piffa upp huset men jag har lite dåligt med info för att göra det. Intresset på denna tråd visar väl att det inte är många som gjort det heller.
Hej, jag har precis gjort detta i två rum på 22kvm vardera. Det var mer jobb än jag trodde, men så är det väl alltid. Körde 200-250mm isolering, tänkte använda lösull men råkade göra fel med plasten - den måste vara innanför glespanelen pga lösullen ger ett högre tryck än vanlig "gullfiber".
Det svåraste momentet (tycker jag) var faktiskt glespanelen - vårt hus är byggt 1855, så det var stora höjdskillnader mellan olika högben. Sidosalade med råspont för att få fästpunkterna för glesen i våg, men det är svårt/omöjligt att använda ett vanligt vattenpass när ytan lutar... undrar om det finns 3D vattenpass, alltså vattenpass som har en libell mellan passets kortsidor? Löste problemet genom att fästa glespanel i den gamla snedvägen upp till nock med cc60, därefter passade jag in de plankor som jag sidosalade på högbenen så att ett lager gips fick plats mellan mitt "exoskelett" och den sidosalade sponten.
Det var svårt att få plasten tät vid hanbjälkarna. Vet inte om min lösning var bra, men jag körde PU skum runt hanbjälkarna efter att gipset satts upp... tänkte att det måste fylla ut och täta hyfsat mot plasten.
Det svåraste momentet (tycker jag) var faktiskt glespanelen - vårt hus är byggt 1855, så det var stora höjdskillnader mellan olika högben. Sidosalade med råspont för att få fästpunkterna för glesen i våg, men det är svårt/omöjligt att använda ett vanligt vattenpass när ytan lutar... undrar om det finns 3D vattenpass, alltså vattenpass som har en libell mellan passets kortsidor? Löste problemet genom att fästa glespanel i den gamla snedvägen upp till nock med cc60, därefter passade jag in de plankor som jag sidosalade på högbenen så att ett lager gips fick plats mellan mitt "exoskelett" och den sidosalade sponten.
Det var svårt att få plasten tät vid hanbjälkarna. Vet inte om min lösning var bra, men jag körde PU skum runt hanbjälkarna efter att gipset satts upp... tänkte att det måste fylla ut och täta hyfsat mot plasten.
Klicka här för att svara