Jag skall bygga en takkupa, men är något osäker på vissa detaljer.
Själva stommen är klar, och taket på den raka kupan består av råspont och takpapp.
Jag hade nu tänkt börja med att spika på en 45x45 regel på kupans väggar och framsida, och isolera mellan reglarna med 45 mm isolering.
Därefter funderar jag på att klä väggar och framsida med utegips.
Utegipsen tänkte jag låta gå ner till taket, och sedan vika upp takpappen ca 15 cm på sidorna.
Därefter spika på en 12 mm list "luftspalt", spika fast plåten på sidorna och fronten, och därefter spika dit lockpanelen.
Är det här korrekt eller godtagbart?
Vet någon om det finns några anvisningar när det gäller dylika takutbyggnader?
Jag hoppas ni förstår min byggbeskrivning.
 
Var har alla forumgudar tagit vägen? Har ni semester allihop?
 
cubix skrev:
Är det här korrekt eller godtagbart?
Det verkar OK! ;)
 
Tack för svaret Immobil, jag började nästan tro att det var fel på min anslutning till byggahus.se.
Jag tänkte att någon måste väl veta hur en takkupa skall byggas.
 
Kanske sätt takpappen under gipsen så ev vatten kan rinna av
 
Du menar att jag bör vika upp takpappen redan mot den första regeln 2"x 2" som jag spikar fast.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.