Byggahus.se

Håller det?

1. K
    Medlem Nivå 2
    Har byggt ett trädäck som ska agera fastukvist. Nu vill jag givetvis ha ett tak över. Frågan lyder... Om jag bygger "takstolarna" i 2 tum 6, kommer det hålla för betongteglet? Det är alltså inga vanliga takstolar utan enbart en "takbalk" som går från husvägg och ut ca. 3,5 meter. Konstruktionen är byggd som en solfjäder ut från husets vinkel. Uppe på detta spikat spåntat 17 mm.
    Den längsta takregeln är 3,5 m och det går ut 6 st ifrån huset och sitter med ca 50-70 cm mellanrum.

Håller detta eller ska jag bygga "vanliga" stolar med avlastning?

2. N
    Medlem Nivå 6

Re: Håller det?

Jag tror att 45x145 på 3,5 meter med tegelpannor är i klenaste laget, fullt tillräckligt för plasttak upp till snözon 2.

3. K
    Medlem Nivå 2

Tillägg... Den regeln på 3,5 m har beteckningen k24-c24

Den är ....hård! Och dessutom den enda med den längden.

4. N
    Medlem Nivå 6

Den tabell jag tittade i gör ingen skillnad på virke som är sorterat som konstruktionsvirke så i vilken grad det påverkar vet jag inte. I vanliga fall när man vill gå ned i dimensioner brukar ju limträbalkar användas.

Som du skriver är det ju enbart en regel som är 3,5 meter, resten är kortare så man kanske inte skall lägga för mycket tyngd på 3,5 meters balken ;)

5. K
    Medlem Nivå 2

Så sant så... Hela taket är på ca 15 kvm och det delas ju upp på 5 "balkar" till.
    Hursom helst jag gör om det så att det liknar en vanlig "halv" takstol.

Frugan ville ha det högt i tak utan undertak men det får bli ett ändå. Dom kan inte få allt...

Får hålla koll på snömassorna i vinter.