3 243 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Håller det?
Har byggt ett trädäck som ska agera fastukvist. Nu vill jag givetvis ha ett tak över. Frågan lyder... Om jag bygger "takstolarna" i 2 tum 6, kommer det hålla för betongteglet? Det är alltså inga vanliga takstolar utan enbart en "takbalk" som går från husvägg och ut ca. 3,5 meter. Konstruktionen är byggd som en solfjäder ut från husets vinkel. Uppe på detta spikat spåntat 17 mm.
Den längsta takregeln är 3,5 m och det går ut 6 st ifrån huset och sitter med ca 50-70 cm mellanrum.
Håller detta eller ska jag bygga "vanliga" stolar med avlastning?
Den längsta takregeln är 3,5 m och det går ut 6 st ifrån huset och sitter med ca 50-70 cm mellanrum.
Håller detta eller ska jag bygga "vanliga" stolar med avlastning?
Den tabell jag tittade i gör ingen skillnad på virke som är sorterat som konstruktionsvirke så i vilken grad det påverkar vet jag inte. I vanliga fall när man vill gå ned i dimensioner brukar ju limträbalkar användas.kenka skrev:
Som du skriver är det ju enbart en regel som är 3,5 meter, resten är kortare så man kanske inte skall lägga för mycket tyngd på 3,5 meters balken
Så sant så... Hela taket är på ca 15 kvm och det delas ju upp på 5 "balkar" till.
Hursom helst jag gör om det så att det liknar en vanlig "halv" takstol.
Frugan ville ha det högt i tak utan undertak men det får bli ett ändå. Dom kan inte få allt...
Får hålla koll på snömassorna i vinter.
Hursom helst jag gör om det så att det liknar en vanlig "halv" takstol.
Frugan ville ha det högt i tak utan undertak men det får bli ett ändå. Dom kan inte få allt...
Får hålla koll på snömassorna i vinter.
Klicka här för att svara