Byggahus.se

Skarva Takstolar

1. T
    Medlem · 99 inlägg

Tumstocken

Medlem
    Usch, va ruttet.
    Ändarna på takstolarna (eller bjälkar snarare, eftersom det är plant tak) är såpass illa åtgångna av förrutnelse att de inte längre bär. Det måste åtgärdas, helst genom att skarva på nya fräscha förlängningar.

Så, hur göra? Har relativt gott om utrymme. Lägger man den nya biten bredvid / intill den gamla en bit, och fixerar ihop med genomgående HGS eller frallor? Eller ända mot ända, med hjälp av spikplåtar på var sida?

Eller vad som än håller, oavsett finess?

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 27 948 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: Skarva Takstolar

Ahaa.....

Vi fick oss också en överaskning när vi la om taket häromdagen.....

Kanske är detta till någon hjälp:

Detta har varit en över eller underarm, går inte att känna igen längre. Underarmen var avruttnad, överarmen kraftigt ruttnad. Orsaken är ett hål i taket som ingen brytt sig om att laga.

Vi tog vad vi hade hemma. Underarmen ersattes av en stump 45x195 som råkade passa. Överarmen ersattes med en bit 45x145, samma dimension som satt där tidigare. Någon dryg meter friskt virke la vi "omlott" för att säkerställa bärigheten. Det blir stabilt.

Överarmen är kilad mot hammarbandet och under och överarm är förankrade i varandra med byggplyfa, 22mm. Det skall sitta en på varje sida när det är klart.

Allt ruttet sågades bort, det som fortfarand är kvar på bilderna försvinner när badrummet som är under byggs om till garderob.

3. T
    Medlem · 99 inlägg

Tumstocken

Medlem

Re: Skarva Takstolar

Hörrudu, Mathias... Tack. Otroligt bra info och bilder. Tack än en gång; sådana poster blir inte till av sig själva.

Men, jo- något sånt var det jag tänkt mig. Hur bäst man vill, men friskt och starkt skall det vara. Visserligen har jag bara tvåtumsexor utan triangel att leka med, men vafan.. det finns ju lim. Och tejp. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.