Byggahus.se

Takfrågor

1. K
    Medlem Nivå 1
    Är total nybörjare på området så hav överseende :)

Mitt gamla torp är i desperat behov av ett nytt undertak. Såvitt jag kan förstå har man bytt yttertak på åtminstone ena sidan utan att åtgärda undertaket som sett sina bästa dagar för länge sen. På husets framsida är det fint slätt plåttak (vad det nu kallas, har inte lärt mig alla uttryck än :) ) På baksidan är det korrugerad plåt. Det lär ju vara svårt att göra något åt undertaket utan att ta väck befintligt yttertak. Har fått mig sagt att man skulle kunna byta ut endast de dåliga plankorna i undertaket men kan för mitt liv inte förstå hur det skulle gå till. Tilläggas bör att undertaket ej består av liggande spånt utan av stående kraftiga brädor.

Alla synpunkter och lösningsförslag är välkomna. Är dock ett par saker jag undrar särskilt över. En sak är vilken typ av yttertak jag skall välja förutsatt att det är totalt takbyte som krävs. Jag är inne på att istället för plåt som det är nu ha tegelpannor. Dels för att det skulle passa bra på huset men också för att jag tror att om jag kan komma över begagnade pannor till vettig kostnad så är det det mest ekonomiska alternativet. Frågan är då hur jag kan få reda på om huset klarar den ökade belastning som jag antar att teglets vikt skulle innebära?

Sen undrar jag om någon har nån aning om vad det kan kosta att ta hantverkshjälp till ett sånt arbete på ett tak av den storleken. Huset finns i Kalmar län så Stockholmspriser skall man väl slippa hoppas jag :) Gör gärna mycket själv men är rädd att det skulle ta en väldig tid eftersom jag aldrig gjort det förut!

Hoppas någon orkat läsa ända ner och kan hjälpa en glad amatör som är mycket tacksam för all hjälp hon kan få! :)

//K

2. N
    Medlem Nivå 6

Re: Takfrågor

du måste nog tala om lite hur huset är byggt

1. är det plankor som ligger omlott i taket uppifrån nocken ända ner i språnget ???

2. ligger plankorna på kraftiga stockar som löper på längs med huset ???

3. är plankorna i taket alldeles ruttna ....testa med en kniv. ???

4. ligger den korrugerade plåten på läkt med luft under ???

3. K
    Medlem Nivå 1

Svar på frågorna:

1. Jag tycker det ser ut som de kraftiga plankorna ligger sida vid sida med varann, från nock ner till takfoten.

2. Stockar kan jag inte minnas att det är men det är i allafall kraftigare balkar.

3. Många av plankorna är felfria medan några är ruttna. På sina ställen kan man se yttertaket igenom där plankorna är förstörda.

4. Papp finns det under den korrugerade plåten, läkt antar jag också finns där men är inte 100% säker. Även pappen är på sina ställen trasig.

Jag har mailat bilder och hoppas dom kan hjälpa. Har än så länge ingen hemsida med mitt Torp-projekt men vem vet, kanske blir det en framöver :)
    Eventuella svar per mail som kan vara intressanta för andra lägger jag in här sen.

//K

4. E
    Medlem Nivå 7

Om det är en form av lockpanel i taket , vilket ja tycker det låter som. Så är det väl bara att brya bort dom dåliga plankorna och ersätta med nya?
    Det gjorde ja på mitt tak. Gjorde klart takhelvetet nu i helgen 220 kvadrat gammalt betongtak ersattes med ny oljemasonit plus ny läkt , bytt undertak där det behövdes samt nya pannor på 3 dar & 25000:-
    Måste va rätt godkänt va? =)

5. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Jepp, vackert jobbat! :D