Tak & Vind
Lill: Om du absolut vill ha kanalplast (finns ju snyggare)så tycker jag att den rökfärgade är något bättre än vitt. Lite lugnare för ögonen och blir inte ofräsch lika fort.
9ypzxv: Jag är lat och skulle kolla upp: www.hagmans.com deras fogfria taksystem
Edvin: Hos oss får man bygga skärmtak på max 12m2 utan bygglov. I benämningen skärmtak räknas t ex tak över entreedörr och tak över veranda (dock ej förlänging av befintligt tak). Men varför skulle inte detta vara olika mellan olika kommuner när allt annat verkar vara det :-/
AndersG: En annan faktor förutom själva plåten, kontra teglet är att falsade plåttak blir smäckrare. Med taktegel byggs taket upp så mycket att man måste ha breda (=fula) vindbräden.
biffenz: Ska bygga en balkong över farstukvisten. Hur gör jag med stolparna som balkongen bygger på? ska de ställas rakt på plåttaket på fatsukvisten ? ska de skyddas på nåt sätt före? stolpana mäter ca90*90mm . Det ska vara 2 stolpar längst ut på balkongen, de inre stolparna fästes i husväggen. tacksam för svar.
hama170: Vi plockade ner eternittak i helgen på hust som ska rivas, blir MYCKET billigare att göra det själv. Är man utomhus är det inte så farligt, givetvis hade vi på oss munskydd. Det kostar oss 1,28/kg eller så kan man lägga varje platta för sig in plastat så blir det mycket billigare.
joakim_p: Priset gäller 1 kupa med 3 fack, med 3 fönster. Och jag tycker det är dyyrt, frågan är lite vad det kan kosta att bygga i efterhand. Det var ju ett riktigt sjyst hus ni håller på med, vad var det för tillverkare? Vi har redan bestämt oss för hus typ och modell, men måste kolla över tillval med mera. Dock blir det inte ett sånt palats som ni bygger! Tackar för svaren, vi får väl se
AndersG: Kollade ett ca-pris med en takläggare här på Åland, ca 30-40 per kvadratmeter. Blir SEK 300 - 370, men det kan givetvis variera mycket beroende på hur komplext taket är.
Sabina: Visst är det så att priset, det är saltat! Men vad ska man göra?? :-/ Det är ju allt inom husbyggen. Om man inte väljer att göra det själv! Glömde skriva att huset är 140kvm stort i vinkel. Och med ett l"itet prång" Där taket ska följa huskroppen. Skulle vi inte fått det gratis skulle vi fått betala 25.000:- Även om det är lätt för husfirman att bygga det. Mvh Sabina
byggherreNR1: Jag har sneglat lite på grästak jag med. Vi skall ha det på vår atalje/gäststuga, dvs en gammal byssja som vi har satt panel på, samt inrett. Taket skall vi börja med om ett par veckor och vi har hittils inte riktigt löst hur vi skall få det tätt, men det löser sig. Vad jag har hört skall man göra enligt följande med gräset. Gräv fyrkanter av gräs, lägg först ett lager med
Leif: Menar du ett shingel tak eller ett vanligt papptak? Utseendemässigt och prismässigt är det ju ganska stor skillnad. Fördelarna med ett shingeltak jmf med ett tegel/betongtak är: -lägre vikt -betydligt bättre motstånd vid brand. -Möjlighet till mer avancerade takonstruktioner än vid tegeltak. Försök t.ex. att lägga tegeltak på en 8-kantig kupol med inte att allt för stora
hama170: Vi var tvugna att ha rött lertegel enl. detaljplanen. Hade först tänkt mej ett svart tak så det var svårt att ställaom sej till att börja med, men nu tycker jag att det är snyggare med tegelrött. Var lite orolig först för huset kommer att bli vitt med gröna fönster, men det kommer att bli kanonbra näääär det blir färdigt. :D
Jena: Kolla www.teokonsult.se/plat/platmate.htm Suverän site om ffa plåt-tak med en total genomgång av tillgängliga ytbehandingar och deras för respektive nack-delar.
nallepu: Jag har ett Elementhus med källare från mitten av 60 talet med taklutningen 3,2 grader. Takpappen börjar bli lite dålig varför jag skulle behöva ordna till taket. Eftersom hängrännorna är placerade så nära huset så att otäthet skulle kunna medföra att vatten skulle kunna rinna ner mellan mexiteglet och väggen funderar jag på att riva hela taket och lägga på ett låglutande tak
Yo: Det viktigaste är att dom tål frost så att dom inte sprängs. Porösa pannor som suger åt sig vatten och fryser håller aldrig speciellt länge. Det måste leverantörer av pannorna kunna säga. När det gäller priser i Sverige så beror det på att alla leverantörer verka hålla varandra bakom ryggen. Bahaus skulle ju komma in på marknaden med tyska priser men det ändrades ganska snabbt.
KarlXII: Bra tänkt, men om man köper innertakspanel till ett helt hus kommer den med största sannolikhet inte i några förpackningar - iallafall inte vår. Den kom i så kallade paket, ihopbuntade plankor direkt från brädgården. Visst slår den sig lite när den torkar, men i regel blir den bra när man spikar upp den. Plankorna är ju inte så kraftiga.
Sweli: Vi håller på diskutera vad ska man klä ryggåstaket med. Vad tycker ni gips eller trä ? Vi har 4 st 1m fönster med en halvmåne över dom två mittersta 2X1 m. På långsidan av v-rummet har vi ett smal fönster på 40cm X 2 m som ljusinsläpp. Vi kommer inte att ha trätak i några rum. Är det någon som har synpunker ?
DoJz: Jepp, vi lyfte av och la ut högar med två pannor hela vägen ner förutom högst upp där de ville ha dubbla lager. Alla flisade slängde vi ner. Har dålig koll på det där med sågningen av dem, då vi lämnade det till snickarna, men det är inte krångligare att lägga pannor på ett valmat tak som på ett vanligt. Det tar lite längre tid bara :)
perry: Skall bygga ett Sävsjö-trähus där 45 graders sadeltak med takboard och bär-reglar ingår (takpannor Zanda Nordic plus). Jämfört med papp-läkt-råspont-lösning (som är dyrare), hur bra är denna konstruktions-lösning av taket ? Vilket alternativ är det vanligaste?
Ekke: Ja om du ska ha råspont,själv har jag 45x45 30 cc direkt på takstolarna.Priset jag fick på 300 inkludera dessa 45x45,men jag tog det inte utan jag köpte materialet o fixa det själv (21000 kr) för Plannja Royal som är ett plåttak som liknar enkupigt tegel.
KarlXII: Jag tror snarast att det beror på skador som skett vid läggandet... Jag räknar med att inga fler kommer att gå sönder nu på ett tag. Men alla takpannor är sköra, det är lätt att få dem att spricka när man kliver omkring på taket. Beror på hur tung man är naturligtvis :)
KarlXII: En kompis till mig har faktiskt exakt samma problem och har tagit in flera offerter. Alla har hamnat på 100000 +/- 5%. Det är också ett tak på 200 kvm och huset är ett tvåplanshus. Huset ligger strax utanför Stockholm. I priset ingår allt. Det blir dock inga tegelpannor - det blir alldeles för dyrt, de blir betongpannor istället.