Byggahus.se

Takfotsventilation?

1. L
    Medlem · 2 inlägg

Lajo

Medlem
    Ska takfotsventilationen ha öppningar mot uteluften vid takfoten eller är enda öppningarna utåt de via ventilerna i gavelspetsarna eller nocken?

/Lajo ???

2. cubix
    Medlem · V-norrland · 658 inlägg

cubix

Medlem

Re: Takfotsventilation?

Det krävs både takfotsventilation och ventiler i gavelspetsarna. Nockventilationen kan lösas med mögelstopp.

3. L
    Medlem · 2 inlägg

Lajo

Medlem

Hej och tack för svaret cubix!

Jag tror dock att jag var lite otydlig i min fråga. Jag syftar på ventilationsspalten mellan råsponten och isoleringen i taket. Ska den spalten vara öppen ut genom panelen på huset vid takfoten? Om inte så förstår jag inte hur luften ska kunna cirkulera i spalten så att fukt ska kunna ventileras ut genom nock- eller gavelspetsventilation.

Vad innebär mögelstopp?

/Lajo

4. cubix
    Medlem · V-norrland · 658 inlägg

cubix

Medlem

Den skall vara öppen nere vid takfoten, förutom ett insektsnät förstås.
    Mögelstopp är små dosor som du sätter i uppborrade hål i råsponten mellan takstolarna. Se tidigare inlägg om dessa. Har själv ingen erfarenhet av dem.

5. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 27 935 inlägg

MathiasS

Medlem

"möggelstopper" kan ersätta både nockventilation och takfotsvent.

Dock får inte isoleringen ligga mot råsponten utan du måste ha en luftspalt (men det behöver inte nödvändigtvis vara öppen utåt om du har mögels).

Man kan inte ventilera för mycket. Jag kommer sätta en Möggelstopp (http://www.polynova.se/documents/Mogel-Stopper.pdf) i varje fack, en vid takfot och en vid nock). Har jag egentligen inga problem med fukt på vinden idag men vill vara på den säkra sidan.

6. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Om någon är intresserad så har jag en låda (20 st) av Benders plåtvariant (galvad) över. Lite mer gedigen än plast-Mögelstopper.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.