Hej,

jag ska bygga större garage och lägga plåt på taket. Garagen är inte tänkt för uppvärmning, så undrar jag om jag behöver lägga underlagstak (råspont) under plåt? Hur gör ni då?

maja8
 
Till plåttak skulle jag rekommendera råspont och papp. Välj den dyrare pappen som är mer väderbeständig. Plåttak har stor tendens till kondens på undersidan varför undertaket bör hålla hög kvalitet. Betongpannor och tegel är bättre ur kondenssynpunkt, där bygger många med armerad plast som undertak.
 
LB skrev:
Till plåttak skulle jag rekommendera råspont och papp. Välj den dyrare pappen som är mer väderbeständig. Plåttak har stor tendens till kondens på undersidan varför undertaket bör hålla hög kvalitet. Betongpannor och tegel är bättre ur kondenssynpunkt, där bygger många med armerad plast som undertak.
Ett plåttak ska dessutom läktas och ej läggas direkt på råsp/papp! (gäller ej bandtäckning)
 
Läkten brukar vara från nock och ner (ströläkt) cc 600 dim 25*38. Bärläkt cc-avst enligt plåttakstillv dim 25*38.

Brukar också lägga en trekantslist längst ut vid språnget före pappen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.