N
Norre: [citat] ;D Haha! Så fick man sig ett gott skratt på tisdags kvällen också! I övrigt så kan jag säga att taket ska strykas med en färg avsett för badrum. Inget smeta med tätskickt är nödvändigt.
8 svar · 9,9k läst
Immobil
Immobil: [citat] 8) Klok kompis du har, lyd hans råd. Det blir bäst så! ;)
1 svar · 5,5k läst
MathiasS
MathiasS: en vanlig hårdmetallborr går också bra. Utan slag.
2 svar · 15,1k läst
R
ROLA: [citat] Perfekt! http://www.thermisol.se/pdf/tak_isoleralatt_okt02.pdf
7 svar · 8,6k läst
P
piloten: Nej plasten får man försöka skarva ihop med plåten som skall sättas under innertaket. Själva schaktet isoleras med brandsäker isolering in på röret. Schaktet har jag byggt av masterboard och plåtprofiler.
8 svar · 5,9k läst
Z
zankan: Pndle skall man alltid göra om det är mer än säg 150... Ta bara vanligt hålband och kör ett par stycken...så blir dte världsklass...
13 svar · 5,4k läst
S
Soludden: Vi har planer på att använda spån som fasad och tak material. Vi har fått följande priser: Tak => ekspån (10cmx45cm) + läggning = 1400 kr /m2 inkl moms Fasad => ekspån (10cmx45cm) + läggning = 1100 kr /m2 inkl moms Om vi istället skulle använda tjärade furuspån sparar man 50 kr/m2 Vad anser ni om prisnivån?
0 svar · 6,1k läst
M
m1nn13: Många som funderar på sedumtak, apropå artikeln på startsidan?? Vi skall lägga sedumtak!!!! ;D :D Lite mer info finns på min hemsida: http://www.sungam.nu/gronatak/gtindex.htm
0 svar · 2,8k läst
D
djpa: Elektroniska regelkännare funkar bra för att hitta reglar. Använd en sådan. Köpte min på CO för några hundringar. Det som, åtminstånde min, inte funkar är avkänning av el. Hade nog försökt försäkra mig om hur elen i taket är dragen (om det finns sådan) innan jag borrar upp eller kör 10cm skruvar genom gipset. En molly klarar lätt 3kg.
5 svar · 8,1k läst
S
Selle: Hej Har råkat ut för samma sak själv i vårt hus från -28. möglet har ökat under yttertaket markant under 2års tid, och vi kunde fn... inte begripa vad det berodde på. Sedan upptäcktes det att efter vi installerat en kamin som vi eldar i kontinuerligt dygnet runt så har murstocken (Ej använd sedan -77)värmts upp, vilket är bra, men murstocken har inte varit tillräcklit väl tätad
12 svar · 7,5k läst
Z
zankan: [citat] Kakelim limmar du med....om det är likt ecophon...Bara som tips...
9 svar · 9,3k läst
cubix
cubix: Passa på att klä in takutsprånget så syns inte förlängningen.
2 svar · 6,2k läst
J
jorwes: Borde bli ganska så fräckt! Det måste dock bli knepigt att få till luftspalter, takfotsventilation osv när man jobbar innifrån utan att ngt är förberett. Så länge du inte rör ngn del av timmerkonstruktionen utan bara beklädnaden så skall det vara lungt. Men, det skadar aldrig att tänka efter både en och två gånger. Tänk på att takstolarna är dimensionerade för att hålla
2 svar · 2,3k läst
C
cristina: Bocka och tackar. Pannplåt ser ut att vara helt rätt. Anic ;D
8 svar · 7,6k läst
V
VG: Jag flytta detta inlägg till avdelningen, isolering!
1 svar · 1,9k läst
H
hempularen: Innan du börjar så skulle jag gärna ge lite input. Jag hade också tänkt byta tak själv (i vårt fall bedömde vi att vi inte kunde återanvända, det låg redan 3 sorters plattor på taket, och många var dåliga). Jag räknade med en materialkostnad på 25 000, för tegel, papp och läkt (150 m2 takyta). Sedan räknade jag med 5-6000 för plåt runt skorsten, taklucka osv (som jag skulle
3 svar · 6,4k läst
Z
zankan: [citat] Valfritt att spika eller skruva... SPika med 75 varmförzinkat eller skruva med typ 60 skruv
10 svar · 29,4k läst
M
major: Har precis börjat inreda vinden och håller alltså på med själva luftspalten (masonit). Jo jag var nog mest inne på lösningen med ett uttag i varje takstolsfack, alternativt ta bort en remsa i takfoten längs hela långsidan. Det är 4,5 meter upp till nock på övervåningen, så det kanske är ide´att sätta mögelstoppers i varje fack vid nocken också för att få bra genomdrag?
2 svar · 2,7k läst
Immobil
Immobil: 8) Stryk Shellack på spikskallarna. ;)
1 svar · 4,3k läst
cubix
cubix: Jag håller på att inreda övervåningen och skall precis börja med innertaket. Finns det för- och nackdelar med de olika alternativen. Brandsäkerhet är ju naturligtvis en del, men rent arbetsmässigt, vad skiljer i övrigt mellan gips, spånskivor och träpanel. Finns det andra material för övrigt?
0 svar · 2,2k läst
S
stefan79: Japp tack så mycket för hjälpen.. :DKan ju förklara lite.. Mattorna ligger över ett vanligt plank golv... Spånen vet jag inte varför de ligger där.. ligger ca 130 isolering under spånen och under isoleringen sitter det spånskiva.. När den andra halvan av OV blev renoverad så lät de träbalkarna va synliga.. De e ju ett måste... Så snyggt!! ;D
11 svar · 3,6k läst
lastkaj
lastkaj: Trä rör på sig då fukthalten i ett rum förändras. Det betyder att trägolv o annat förändras mellan sommar o vinter m.m. Av denna anledningen kan det vara bra att låte träet vänja sig vid den "normala" fuktigheten i ert hus när det är klart (alltså när det är färdigisolerat). Jag hade med andra ord väntat med att sätta upp panelen.
1 svar · 1,8k läst
R
rogers: Jag funderar på att fästa en bit gips mellan glespanelen typ 60x60,mellan plast och gles. Sen finns det ju ganska platta spottar. Roger
3 svar · 1,9k läst
lastkaj
lastkaj: Jag hade också satsat på råspont. Egentligen är det inte så dyrt, men det tar lite tid att spika. Om du dessutom är rädd för höjder...... :D OBS - Bygg inte bort ventilationen när du förändrar takets konstruktion.
2 svar · 4,7k läst
P
Per-Erik: jag skulle också skippa möggelstopparna.. finns ingenanledning igentligen att sätta dit dom i ditt fall. risken är att fuktig ute luft lättare kommer in på vinden. Om du får problem så är ev mögelstopp ett alternativ.
2 svar · 7,1k läst
B
Bokholmen: Den jag köpte på jula ser precis ut som den JohanM rekommenderar så köp där köpte...
5 svar · 16,2k läst
J
jorwes: Köksfläkt ut genom fasad är ok även utan isolering av kanal mm. Kravet är då ett godkänt brandspjäll som monteras mellan fläkten och imkanalen. /Jögga
7 svar · 3,0k läst
P
Per-Erik: nja om den var tät innan så är det väll upp till försäkringsbolaget att få den tät igen.. :D Så det är nog inte omöjligt att det blir om murning.. om det nu inte går att Fusk laga som jag beskrev tidigare..
3 svar · 1,5k läst
M
mso: Hej , tanken med att isolera ända ut är att man vill få en varm föråds vind som man kanske har ett par(10)grader i utan att få fukt i atteraljerna som lagras där/Mso
4 svar · 2,4k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Jag vill minnas att de nu gällande branschreglerna för våtrum säger att med skruvlimmad 22 mm golvspånskiva och minst 15 mm flytspackel (om du har elslingor) så behöver du faktiskt inte regla tätare än 600 mm. Dock kanske det inte är våtrum det är frågan om? Du kanske bara ska ha spånskiva + enkelgips? Då ska du nog ha samma dimension som övriga reglar, dvs 45x220.
1 svar · 10,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.