Tak & Vind
jiad: Tack för synpunkterna, det var nog glipan vid rören som är i alla fall en av bovarna. Skall även täta vindsluckan ytterligare. Åker även och köper Boracol. Förstår synpunkterna på avfuktare, en krypgrund skall ju tätas vid avfuktning vilket kanske inte är möjligt på en vind.
El_Rosso_Diablo: Tack för svaren! Det verkar bli onödigt dyrt att anlita en firma som monterar ett färdigbyggt tak. Måste ändå göra ganska mkt jobb själv t.ex. bortforsling av det gamla taket osv. Får kolla runt med snickare och kolla vad dom tar för "lösvirkes jobb".
Bob_the_builder: Fullspika=spika varje panna, alltså. Precis som mr z skriver så är det två rader runt om som gäller vid normal taklutning (även två rader i ränndalar och runt skorstenen). Jag rekommenderar dock utan vidare att skruva pannorna istället för att spika. Om man behöver byta en mitt i blir det väldig jobbigt annars...
cubix: Jo, naturligtvis, men jag tänkte kanske någon i "detta" forum visste något.
cojak: Hej Dacke. Jag har 14° taklutning. Kanske det går att göra som du säger. Jag har en totalentreprenör som både bygger huset och skall montera braskamin. Har därför bara valt typ av braskamin. Skorsten och taksäkerhet skall han fixa. Därför försöker jag sätta mig in vad det finns på marknaden så jag kan kontra om han kommer med nåt halvtaskigt förslag ;)
Benz2: Hej! På mitt 125 m2 Myresjöhus så har de från fabrik lagt 10 mm Wänerply på stolarna + 11 (!) mm strö + 45 x 45 mm bärläkt. CC 1200 mm mellan stolarna. "So far so good!" Byggt 1983. Mvh Tony
zankan: [citat] Inte Blekinge men Sthlms baserade företag.. ingen nämnd ingen glömd :-) Takkuporna det beror på, ibland finns det ritningar ner på molekylnivå, ibland hänvisningar typ "se lika ut som systerfastighet" eller dylikt. Avväxlingar är alltid räknade och dimensionerade på att köra dem på känn är väl helt ok, men ansvars frågan när "på känn" principen tillämpas är inte
zankan: [citat] Då lät tiden rimlig faktiskt... med avväxlingar och grejer kan det springa iväg... Och angående plåt jobbet så tar det ju lite tid att docka ihop och tillverka bitarna... Men samtidigt så visst det kan ses som en stor kostnadspost på 32 timmar men å andra sidan bättre det än et dåligt jobb på 20 timmar med läckage som följd...
spacebot: Har ett liknande problem- fast samägd lada på en ö... Får bli en stor majbrasa när taket är helt slut. Rött målat trä duger inte till ved- mäjligen några av stockarna i stommen.
Sonander: Du får ingen ritning av dem innan du skrivit avtal, möjligen kan man få ut en skiss av hur huset kommer att se ut. Mitt tak kommer från dem om 1½ vecka....
Anonymiserad 22996: Att installera en tilluftsfläkt på vinden behöver inte vara fel, bara du har ett anpassat luftflöde. Men börja med vent. i huset.
Rypos: Har möjlighet att välja till ryggåstak i allrummet på överplan i ett 1,5-plan hus. Någon som har erfarenhet av det i ett Dalby 2?
RogerPl: De lackade stuprören och rännor med detaljer är också galvade. Det är alla regnvattensystem i stålplåt. d.v.s. nästan alla. Så de lackade håller bättre. Ett lackat 90 rör kostar ca 200:- för 4 meter. Ett galvat dito kostar ca 160;- Du kan måla de galvade rören själv. Inte för att man tjänar något på det, men resultatet blir lite mer levande än fabrikslackade. Men det är
ulan: Det är nog ingen fara med vad du har lastat upp på vinden. Är huset relativt nybbyggt så kan det naturligtvis vara sättningar. Är det inte det så kan man ju undra vad du har för något underlag (bakom ytlagret) ???
marcus133: Tjenare! Har nu tagit mig samman och det blir en rak trappa i vardagsrummet längs ena väggen!! Kommer att bli snyggt tror jag. "Fuck the spiraltrappa"
annawb: Vi är snart färdiga med vår övervåning (Mimer), vi har spackel, tapetsering, golv och badrum kvar. Nu har vi väl inte valt det allra billigaste alternativet + vi har anlitat hantverkare att göra det mesta jobbet åt oss. Vi är nu uppe i ca 240 000 för vår övervåning, ev kommer det öka på lite. Intressant att veta kan vara att våra hantverkare var tvungna att bryta upp golvet för
utan_staket: Vi köpte ett gammalt slitet torp billigt då taket såg ut att vara nära på helt slut. Inne såg man inga tecken på läckage dock. Och det var gammalt innertak, så det var inte nyligen övermålat för att dölja något. Men efter det första ordentliga regnvädret så blev det dags att ta fram stora hinken, det formligen rann vatten genom innertaket. Jag sprang upp på taket och fick lägga
m1nn13: Kolla in min nya hemsida: http://www.sungam.nu/gronatak/gtindex.htm I like green roofs!!! :D ;) :)
spacebot: Jag har renoverat gamla tak av den typenen- arbetsgången är så här 1) Skrapa bort lösa flagor. Försegla taket med alkydfärg "oljefärg" förtunnad med ca 5% nafta. 2) Låt torka. 3) Fäst mikrolit med vävlim (5-10 mm överlapp för att undvika "generaskarvar" som spricker) låt torka och spackala fogar/skarvar/ojämneheter vid behov 4) Måla taket med med vattenbaserad färg Och voila, du
Selle: Det är absolut bäst att tejpa, då är man mer säker på att det blir tätt, de tejper som finns och som är avsedda för detta har extremt bra vidhäftning och är nästa omöjliga att få bort ifall man strular med rullen. så de sitter Kör man omlott så finns det alltid en risk att det blir en glipa och du kan få konvektion, luften har möjlighet att strömma genom isoleringen och man
NiB: Tjena Bakgrund: Skall sätta in spottar i källartaket=ovanvåningens golv. Skulle börja såga ut lite hål för kommande infällda halogenspottar i källaren. När jag fick bort den första biten 15*15 cmav "masonit" taket så såg jag ett spindelnät av värmerör/slang och VP-rör. Det var tom så illa att sticksågen hade klippt ett rör som (turligt nog) innehöll en kabel till utegivaren
Lampkillen: Gips brinner inte, men det kan torka ut ganska lätt. Köper man en armatur med för dåligt material, för tunt så är risken att gipsen börjar smula ganska snart. Köper man en seriös armatur så ska det inte vara några problem.