Ståndskiva

5k läst  1 svar

1. D
    Medlem Nivå 2
    Hej

Jag har precis spikat klart taket till min farstukvist. Nu kom jag på att det behövs en ståndskiva som sitter under bef. träfasad. Jag är inte så sugen på att bryta loss min nya fina panel. Har någon något tips på hur jag ska gå tillväga. Det kanske duger om man sätter plåten på utsidan och sedan tätar med silicon...det är ju bara en farstukvist men man vill ju att det ska se bra ut. Funtionen är väl inte lika viktig...

Någon med erfarenheter?

2. R
    Medlem Nivå 2

Re: Ståndskiva

Är det lockpanel så kapa locken på lämplig höjd (AMA säger 250mm) snett uppåt innåt. Kapa så pass djupt så att det blir ett spår i undre brädan med. Ta bort de kapade locken. fixa en plåt med en knäck i överkant som passar i spåret och sätt plåten mot väggen. Skruva och täta och måla ändträet.
    Är det inte lockpanel så är det bara att göra ett spår och fortsätta som i exemplet. Snyggt och tätt. Vill man inte ha det så blaffigt kan man sänka höjden från 250 till vad man tycker är snyggt, kanske 100. Jag är ganska säker på att det blir tätt i alla fall.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: