2 624 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Tätt tak med underlagspapp??
Hallå alla,
Funderar på vad man ska förvänta sig när man fått ett hus stomrest... ska ett tak vara tätt när taket endast är "pappat"?
De tak jag själv tidigare gjort har definitivt varit täta och garaget som vi nu själva lagt papp på är oxå tätt... i huset droppar det dock lite var stans.
Anledningen till läckaget är främs snedskjutna spik och icke nedslagna dito.
Vad ska/kan man förvänta sig... är jag rätt ute när jag begär att det ska vara tätt?
Tackar för feedback!
/D
Funderar på vad man ska förvänta sig när man fått ett hus stomrest... ska ett tak vara tätt när taket endast är "pappat"?
De tak jag själv tidigare gjort har definitivt varit täta och garaget som vi nu själva lagt papp på är oxå tätt... i huset droppar det dock lite var stans.
Anledningen till läckaget är främs snedskjutna spik och icke nedslagna dito.
Vad ska/kan man förvänta sig... är jag rätt ute när jag begär att det ska vara tätt?
Tackar för feedback!
/D
Jag tycker absolut att man ska förvänta sig att huset är tätt med pappen på. Vi fick vårt hus rest i tisdags, pappen kom på i torsdags och huset känns tätt (det har i och för sig bara kommit nån skur efter det ). Jag har inte jättekoll men jag trodde att det var en del av syftet med pappen.
För mig är det självklart att det skall vara tätt med pappen på plats. Det är ju därför man gör sig till med klisterkant och allt. Ett tegeltak är ju tex inte tätt så pappen måste ju vara det.
Men det kanske finns några branschregler som säger att det får finnas X sneskjutna spik som ger läcka per Y kvm tak.....
Jag skulle kräva rättning!!!
Men det kanske finns några branschregler som säger att det får finnas X sneskjutna spik som ger läcka per Y kvm tak.....
Jag skulle kräva rättning!!!
Gött att man inte är ensam om att tycka att det ska va tätt! 
Har dock, i samråd med KA beslutat att det inte föreligger ngn risk för byggnaden nu när jag tätat upp spikhålen och plåtjobbet i ränndalarna blir gjort. Så... för att vinna tid så bortser vi från denna "kvalitetsbrist" vad gäller jobbet.
Tack för "inputten"!
/D
Har dock, i samråd med KA beslutat att det inte föreligger ngn risk för byggnaden nu när jag tätat upp spikhålen och plåtjobbet i ränndalarna blir gjort. Så... för att vinna tid så bortser vi från denna "kvalitetsbrist" vad gäller jobbet.
Tack för "inputten"!
/D
Klicka här för att svara