33 309 läst ·
24 svar
33k läst
24 svar
Lägga golv på vinden
Jaha, då har jag äntligen kollat takbalkarna och dessa är tydligen "åttatummare" dvs. 190 mm. Är det någon som vet om bärigheten är tillräcklig?Men har ni fått kontrollerat vad de befintliga bjälkarna tål? Normalt så är den här typen av vidsbjälklag inte dimensionerat för att användas som golv, och då alltså inte bara vad gäller att de sitter för glest. Om ni har 6 meters spännvidd så skall det till ganska saftiga golvbjälkar, för ett golv med normal hållfasthet.
Hej,
det är INTE ok att lägga golv på dessa bjälkar, med 6 m spännvidd krävs avsevärt kraftigare doningar. Med 45x195 som jag antar du har krävs ett avstånd på ca 20 cm för balkar i K12 virke. Det är bara för att klara styrkan, svajigheten är då troligen ett ytterligare problem.
Mitt förslag skulle vara att satsa på någon påbyggnad på befinliga balkar, det blir löjligt med aktuell balkhöjd. Alternativet vore möjligen, gissar nu, annat material än trä.
/Sven
det är INTE ok att lägga golv på dessa bjälkar, med 6 m spännvidd krävs avsevärt kraftigare doningar. Med 45x195 som jag antar du har krävs ett avstånd på ca 20 cm för balkar i K12 virke. Det är bara för att klara styrkan, svajigheten är då troligen ett ytterligare problem.
Mitt förslag skulle vara att satsa på någon påbyggnad på befinliga balkar, det blir löjligt med aktuell balkhöjd. Alternativet vore möjligen, gissar nu, annat material än trä.
/Sven
En sak till som vore bra att veta: Spänvidden på 6 m, det är väl på vinden? Hur är det sett nerifrån? Finns det några stödjande inneväggar? Om det finns innerväggar är det svårt att undvika att de får bära last från inredd vindsvåning. Det är inte troligt att bottenbjälklaget är dimensionerat för att klara last från ytterligare ett våningsplan, även om det är platta på mark så bör även den vara armerad för denna last. Det vore kanske bra om du kunde fixa en genomskärningsskiss av huskroppen så att vi kunde titta på den.
/Sven
/Sven
Alltså, vi tänkte fortsätta att använda vinden i huvudsak till förråd, typ kläder och böcker m.m. En vind är väl ändå avsedd att klara viss förvaring eller? Skillnaden är att vi vill isolera vinden och få upp en bättre trappa så att vi kan komma åt våra saker på ett enklare sätt. Det är inga pianon som ska upp eller så...
Jag räknade grovt enligt boverkets angivelser, dock som rum, inte som vindsutrymme. Du skrev dock ngt om rum + förvaring
Frågan om innerväggar kvarstår.
Om ingen förstärkning av bjälkarna sker så skulle de med gängse tillåtna belastningar i materialet klara en utbredd last på uppskattningsvis 200 N/m^2, (20kg/m^2). Detta under förutsättning att de inte har något stöd förutom ändarna.
/Sven
Frågan om innerväggar kvarstår.
Om ingen förstärkning av bjälkarna sker så skulle de med gängse tillåtna belastningar i materialet klara en utbredd last på uppskattningsvis 200 N/m^2, (20kg/m^2). Detta under förutsättning att de inte har något stöd förutom ändarna.
/Sven
Ja, eftersom jag inte är någon byggnadsexpert är det svårt att beskriva det med rätt ord. Har nu varit i kontakt med en snickare som pratade om en spännvid på ca 3 meter, trots att hela vindsutrymmet är 6 m. Kanterna är dock stödda med "v-formade" stöd...vet inte om du förstår hur jag menar. Man kan således endast gå i mitten. Under vinden finns det väggar på båda sidor och som på ena sidan går enda ner till bottenvåningen. Ja, men jag ska nog ta in någon expert för säkerhetsskull och kolla upp det. Snickaren trodde dock inte att det skulle vara några problem. Vad gäller utrymmet på vinden så kommer vi säkert att försöka utnyttja det som förråd och lite extrautrymme när det behövs. Men höjden (1,90) gör ju inte att det kunna användas som ett ordinarie rum. Men lite vill man ju att ska tåla typ hyllor, skåp och sånt. 
Hej
Vi har lite grann samma problem. Sven kanske har råd att ge även till oss ?
Vi vill använda vinden till förråd och därför lägga golv ovanpå lösullen. Jag är dock orolig för om takstolarna klarar belastningen.
Våra takstolar är 9.86 meter långa och är av fackverkskonstruktion med cc120. Takstolsbjälkarna har dimensionen 45x170 mm.
Jag är lite orolig för att takstolarna är för långa.
Det finns inga bärande väggar under vindsbjälklaget, däremot så finns det ju det mellan plan-1 och plan-2.
Jag pratade med konstruktören av takstolarna som sa att de skulle tåla 50 kg/kvm, men han sa att det skulle kunna gå att förstärka takstolarna genom att spika fast en 4.5m lång extra 45*170 regel i mitten på varje befintlig regel (alltså på takstolens horisontella 9.86meters basregel).
Så, Sven, har du några ideér om detta fall så är jag mycket tacksam !
MVH
Klein
Vi har lite grann samma problem. Sven kanske har råd att ge även till oss ?
Vi vill använda vinden till förråd och därför lägga golv ovanpå lösullen. Jag är dock orolig för om takstolarna klarar belastningen.
Våra takstolar är 9.86 meter långa och är av fackverkskonstruktion med cc120. Takstolsbjälkarna har dimensionen 45x170 mm.
Jag är lite orolig för att takstolarna är för långa.
Det finns inga bärande väggar under vindsbjälklaget, däremot så finns det ju det mellan plan-1 och plan-2.
Jag pratade med konstruktören av takstolarna som sa att de skulle tåla 50 kg/kvm, men han sa att det skulle kunna gå att förstärka takstolarna genom att spika fast en 4.5m lång extra 45*170 regel i mitten på varje befintlig regel (alltså på takstolens horisontella 9.86meters basregel).
Så, Sven, har du några ideér om detta fall så är jag mycket tacksam !
MVH
Klein
Vero,
om din snickare har pratat om 3m spännvidd kan jag tänka mig två förklaringar, antingen att det är det fria utrymet mellan de V:n du nämner. Då kommer en last på takstoelns nederdel att belasta även de övre delarna.
Eller också finns det väggar som stöder takstalarna underifrån, förstår inte helt din beskrivning av väggarna. Det verkar vara en bra ide att anlite en expert. Är lite svårt att ge riktigt bra råd på detta sätt, det jag har velat övertyga om är att de befintliga reglarna om spännvidden är 6 m är olämpliga.
Jag kan gärna komma med fler synpunkter men det vore säkert lättare om du kunde ordna en skiss av takstol och underliggande väggar.
klein,
en fackverkstakstol är mycket okänsligare för var belastningen förs in, att lasta på nederdelen är snarlikt att lasta på taket. Tycker att det verkar rimligt att det går att lasta dem som du angett. Om du vill ha ytterligare synpunkter vore det bra om du kunde ordna en skiss av takstolen, det är viktigt hur fackverket mellan övre och nedre balk är utformat. Om du har kontakt med takstolskonstruktören vet han säkert bättre än jag vad som går att göra.
MVH
Sven
om din snickare har pratat om 3m spännvidd kan jag tänka mig två förklaringar, antingen att det är det fria utrymet mellan de V:n du nämner. Då kommer en last på takstoelns nederdel att belasta även de övre delarna.
Eller också finns det väggar som stöder takstalarna underifrån, förstår inte helt din beskrivning av väggarna. Det verkar vara en bra ide att anlite en expert. Är lite svårt att ge riktigt bra råd på detta sätt, det jag har velat övertyga om är att de befintliga reglarna om spännvidden är 6 m är olämpliga.
Jag kan gärna komma med fler synpunkter men det vore säkert lättare om du kunde ordna en skiss av takstol och underliggande väggar.
klein,
en fackverkstakstol är mycket okänsligare för var belastningen förs in, att lasta på nederdelen är snarlikt att lasta på taket. Tycker att det verkar rimligt att det går att lasta dem som du angett. Om du vill ha ytterligare synpunkter vore det bra om du kunde ordna en skiss av takstolen, det är viktigt hur fackverket mellan övre och nedre balk är utformat. Om du har kontakt med takstolskonstruktören vet han säkert bättre än jag vad som går att göra.
MVH
Sven
Klicka här för att svara
