M
muppen: nej om det vunnit pris i en designtävling där inte juryn bestod av takläggare, kan det ju inte vara dåligt INTE!!! Gummi åldras, jättebra ide´att behöva lägga upp singel i tonvis på taket-ökad belastning, dessutom är det ju platta tak, vilket säkert är bra i södra europa där man kan sova ute men inte är så bra i Norden. Tänk, vissa arkitektritade hus i sverige har tom tak som
6 svar · 16,1k läst
M
moliden141: jobbarkompisen bytte sitt tak för 360kr m2 inklusive allt material vindskivor plåt rivning papp läkt pannor mm. han är jätte nöjd med jobbet.
5 svar · 7,3k läst
cubix
cubix: Nu har du tänkt isolera stödbensväggen, och det är ju ett alternativ. Själv isolerar jag snedväggen ända ner till takfoten, och jag har precis samma konstruktion som du har med dubbla bjälklag.
2 svar · 5,7k läst
P
piloten: Ja det skall bli ett visst överlapp i skarvarna Tillverkarna har beskrivningar på hur detta skall ske. Paroc har en sådan produkt, Själv använde jag mig av Lafarge. Idén med tekniken är att moderna betongpannor i sig är så täta att det inte kommer att flöda några stora vattenmängder.
8 svar · 5,5k läst
R
RogerPl: Nu verkar inte deras hemsida funka, men hav tålamod!
5 svar · 9,7k läst
S
stenhus05: Efter lång utredning och flera utlåtanden har vi fått följande konstruktionsförslag på vår takterrass med "Foamglas kompaktkoncept Mono" (bostadsyta under): ovanifrån och ner: 1. klinkerplattor 2. bruk/fästmassa för utomhusbruk 4-5 cm 3. Dränmatta (t ex Nophadrain 620, tjockl. 11 mm) 4. Glidskikt (t ex dubbel 0,2 mm PE-folie) 5. Tätskikt (typgodkänt, klass min 121, helklistras i
0 svar · 2,8k läst
A
alis: Funderar på samma sak. Men måste du avväxla takstolarna de kan väl få vara kvar. målar du dem vita så smälter juh de in med taket eller så bruter du och betsar dem bruna men då känns taket lite lägre dock inte alls lika lågt som utan öppningen
1 svar · 3,5k läst
H
hempularen: Har bara erfarenhet av tegelvarianten. Min erfarenhet är att spridningen i pris om man frågar olika firmor är otroligt stor. Så du kommer inte att kunna få någon bra jämförelse föränn du begärt in offert från ett antal firmor. Arbetskostnaden styrs mer av hur stor beläggning firman har, hur "lättarbetetat" ditt tak är, tillgänglighet för maskiner etc, än hur många timmar de
1 svar · 1,4k läst
Immobil
Immobil: [citat] Plocka bort plankorna så följer spåntaket med på samma gång. På med råspont och sedan papp osv. :D
8 svar · 5,3k läst
dadid
dadid: Ajaj. Råsponten har förvarats ogynnsamt innan den kom i din ägo. Som du ser är gränserna mellan plankorna knivskarpa. Således drabbades de innan de fogades samman. Man blir arg när man ser vad vissa sågverk släpper ifrån sig. Som köpare kan man omöjligt bedöma detta innan det är för sent. /Dadid
1 svar · 3,7k läst
B
borge: Detta skulle vara till hjälp för den som sitter och funderar på mtrl åtgång och räcknar på kostnaden för att lägga ett nytt tak.
2 svar · 2,5k läst
S
sanije: Jag har fått en prisuppgift som min säljare har plockat fram från en entreprenör. Materialet kostar 55 000 SEK och jobbet !00 000 SEK och övervåning klar på ca 1,5 månader. I detta ingår ingen el alls inga rör eller rörarbete samt att jag tapetserar och lägger golv själv !! Vänligen ; Jörgen och Sanije
16 svar · 9,0k läst
spocks_beard
spocks_beard: Plastens syfte är väl eliminerat då du nu byggt på och inreder övervåningen? Den kan inte göra nån skada som jag kan se det, möjligen hindrar den lite värme att stiga från nedervåningen till övervåningen men det kan väl knappast vara märkbart? Jag skulle ta bort plasten.
1 svar · 3,5k läst
H
haknym: Ca 500kr/kvm för ett valsat plåttak inkl alla kringarbeten.
6 svar · 5,1k läst
spocks_beard
spocks_beard: Hej Precis samma sak stod det i vårat protokoll efter besiktningen. Taket är från 1911(!) och det har varit högt fukttryck för längesedan, troligen pga. otätt runt skorstenen. Besiktningsmannen sa dock att det inte är någon fara då virket inte är skadat på något sätt och att det antagligen var av en gammal vattenskada från skorstenen. Ev. angrepp som vårat slutar att "växa" om
3 svar · 4,5k läst
H
hempularen: Det behöver ju inte klistras alls om takvinkeln är ok.
3 svar · 4,2k läst
H
hempularen: Ja papptak slits ju av väder och vind ochh allmänt åldrande, men det lär inte vara något nämvärt slitage underifrån.
8 svar · 1,5k läst
T
Tunsta: Suveränt!!! Det ska jag testa! Tack för alla svar/tips ;D
17 svar · 4,3k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: [citat] Jepp.  :) Jag kan orientera om att det tog inkräktarna uppskattningsvis en vecka från att svartbyggena påbörjades tills att de var helt färdigställda och ruvning pågick.
7 svar · 10,6k läst
yonna
yonna: Räkna krasst med att du ändå får byta en hel del pannor när de plockas ner. Jag har precis kompletterat mitt eget tak med samma ålder som ditt - ett antal hundra pannor byttes. Om du inte bistår med egen handkraft blir det säkerligen dyrare att behålla de gamla pannorna. Men snyggare.
9 svar · 1,8k läst
Z
zankan: [citat] Det första du gör är att kolal att du får bygglov med kupor och grejjer. Sedan kan jag säga att en vind är svindyr att inreda... En orsak är att du måste dimensionera för stegljud vilket på en vind följer nybyggnadsnormer. Blir dyrt kanske runt 1500-2500 /kvadrat i värsta fall.... Takkupor går lös på runt 35000 styck med plåt och allt inne jobb med målning och hela
4 svar · 5,4k läst
P
papaJ: Kuverttak med kinavipp är det snyggaste tycker jag. Problemet är detta med höga fönster och öppet och ljust. Går det att få till på ett snyggt bra sätt ??? Nån som har en bild? Ryggåstak borde väl inte vara några problem? Takfönster kanske ::)
0 svar · 4,5k läst
R
RickardFernstrom: Hej Nyblivna ägare av en lägenhet med option på att köpa råvinden ovanför. Vi kommer projektera den troligen under våren/sommaren 2005. Jag kommer dela med mig av mina erfarenheter här. Det finns många fällor och mycket skoj för den delen... Låt oss utbyta tips och ideér ! Rickard
1 svar · 1,7k läst
cubix
cubix: Det kan nog vara bäst att dra ut det genom taket i och för sig, men vacuumventilen fungerar väl så att den är stängd tills någon spolar, då först öppnas den, och släpper in luft. Ingen luft går, såvida inte ventilen frusit fast.
11 svar · 8,9k läst
P
Per-Erik: Taket är ju kännt för att kräva underhåll... Man kan ganska enklet kolla om taket är i gott sick eller dåligt. Det är värre med Vattenledningarna i väggen/golvet.. Dock så täcker försäkringen det.. :D ingen skulle väll renovera taken om försäkringsbolagen stod för fiolerna.. ;) försäkringsbolaget står inte för ett nytt tak om det inte är underhållet.. där i mot om ett
7 svar · 2,7k läst
B
Bluethumb: Tack för svaret. Låter lovand att fler har provat på det och fått ett bra resultat. Tyvärr får jag bara ha ett inrett plan enligt de föreskrifter som gäller för området. Frågan är hur långt man kan tänja på det... Vi får se. /Michael
2 svar · 3,3k läst
S
Stol: Har "takåstak" i v-rum (dvs taket lutar med yttertakets lutning meddels limträbalkar c/c 120 H=40). Har funderat på hur man isolerar ett sådant utrymme? Har hört att det finns ecofiber som inte behöver luftspalt för luftflödet mellan isolering och råspånten! Någon som har erfarenhet? /S
0 svar · 2,4k läst
Totte_S
Totte_S: Sök lite på forumet så hittar du nog en del skrivet, jag med flera har gjort olika varianter, gemensamt för de flesta är att det är en del jobb. Personligen tror jag inte på idén att bygga ett nytt utanpå. Klart enklare att riva det gamla och hyra täta pressenningar och täcka med tills ni kan få på nya takstolar. en tråd med lite info kanske:
2 svar · 4,4k läst
T
tomas_mandorf: Hej, Är det någon i skåne trakten (gärna Malmö/Lund) som har lagt Jöåkerpannan grafitgrå. Ska välja färg på takpannorna men hittar ingen som kan visa mer än den 2x3 cm stora bilden i katalogen. Det är inte helt enkelt att föreställa sig hur 140 m2 tak ser ut genom att bara titta på en så liten bild :-/
0 svar · 1,9k läst
N
Norre: [citat] ;D Haha! Så fick man sig ett gott skratt på tisdags kvällen också! I övrigt så kan jag säga att taket ska strykas med en färg avsett för badrum. Inget smeta med tätskickt är nödvändigt.
8 svar · 9,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.