Tak & Vind
Fasting65: Jag gissar att det är såna där huntonitskivor. Det kan väl vara på sin plats att ta bort dem så du ser var reglarna finns. Annars blir det lite gissningslek var du ska skruva gipsskivorna. Dessutom ska takgips skruvas cc30. Om du har glesare avstånd mellan reglarna bör du kanske komplettera regelverket.
piloten: Har du ingen ventilation så skall du fixa det. Det kan vara kondensfukt på grund av ånga som trängt upp. Ta gärna bilder på det om du vill ha kommentarer.
Immobil: Favorit i repris: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tak;action=display;num=1081978789;start=0#0 Och en till: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tak;action=display;num=1110151236;start=0#0 ;)
E_Henny: Hej! Vi bor i ett litet hus ifrån början av 1900-talet. Nu till sommaren så behöver taket läggas om (det befintliga taket är av tegel). Någon gång på 70-talet gjordes en tillbyggnad på cirka 10 kvadratmeter. För att få lite mer utrymme och ett sluttande tak på där också så vill vi bygga på den. Finns det någon som vet någon bra snickare och/alt takläggare i nordöstra skåne?
jojjje101: Hej Jag har en plåt takkupa som det visat sig läcka från. Har varit och letat läcka utan att lyckas hitta den. Är det någon som vet vad det kostar att lägga om plåten på en sån här kupa? Storleken är 4m bred, 2.10m hög och 4m jäms med taket. Är det någon som renoverat en liknande, erfarenheter? Kul om ni vill visa bilder på era takkupor. Bild:
jojjje101: Tackar. I mitt fall är det lite trängre. På ena sidan sitter takkupan och det ät relativt trångt på andra sidan. Kanske visar detta ändå principen.
lampan: Vi undrar om det är möjligt att inreda vår vind till ett loft, för att där kunna ha ett litet kontor. (Vi bor i ett 1-plans hus och får inte bygga ett 1 ½-plan.) Det är 2.05 m upp till nock och 27 graders taklutning. Takstolarna är av typen fackverks-takstol. Våra funderingar är: Hur tjock insolering behöver man ha (Kan man komma under 20 cm utan att energiförbrukningen blir för
Per-Erik: Hejsan.. Svarar lite.. Vindar, Tak & Ventelation är klurigt. Därför kan nog ingen tala om för dig hur det kommer bli. Man kan bara "gissa" och hoppas på det bästa..! Vilket det brukar bli. Garantier är nog svårt att ge :-X 1. Tekniken är reltivt ny. Det kan bli fult. :) 2. a. Denna konstuktion är jag inte så hemma p tyvvär. vågar inte ge rekomndationer.. Jag skulle försöka
Per-Erik: Hejsan.. håller med föregående talare.. Om det ska vara nån idé med en luftavfuktare så måste vinden vara helt tät.. annars får tar den ju och avfuktar den fuktiga utomhus luften och då kan man ju hålla på.. ;) Har ni gjort något med huset dom senaste åren? tex bytt värme källa? Tilläggsiolerat vinden? Om yttertaket är helt (det är ju 35 år gammalt om du inte har bytt, dvs
Sven2: För att förhindra att kall luft från sidovindarna tränger in i golvbjälklaget skar jag till, och tryckte ner, cellplastskivor mellan golvbjälkarna vid stödbensväggen. Tätade i nederkant med en sträng fogskum som cellplasten trycktes fast i och i överkant med tätningsmassa. Bägge dessa produkter måste kunna fungera med, och inte skada, cellplasten.
RogerPl: Nä det gör det inte. Det bästa (och enda?) är nog en vanlig plåtstos med "kinahatt".
hempularen: Du nämde snickare? Det normala är att plåtslagare gör takjobben, och ev. tar in en snickare för träjobb, fast det är mest om det skulle vara större saker som skador på takstolar som behöver åtgärdas. Så normaluppgift för plåtslagare är allt som berör tätheten på taket. Sedan kan det vara rena plåttakl, pappatak eller tegeltak med underlagspapp och läkt etc.
Delprotes: Vet exakt vad du menar, denna typ av skada är inte ovanlig. Sätter du ventiler så förvärrar du problemet!! Du/NI måste lägga en plastfolie under isoleringen mellan skilljeväggarna. Att skadan uppstått efter 25år isf 1år beror sannolikt på att de bytt värme/fläktsystem i huset. Mvh
tynnis: Se bara till att första plåten blir rak så brukar det andra ordna sig.
Charlotta: Vi funderar på att inreda vinden ovanför vår lägenhet. Vi vill kapa en del reglar (dels för att göra hål för trappan och dels vill vi bli av med alla vertikala reglar mellan taknocken och golvreglarna) så vi behöver tydligen förstärka konstruktionen med långa balkar längs golvreglarna (takstolen). Dessa balkar kommer vara 7 meter långa och måste tas in genom ett hål i taket på
sanne78: har även påbörjat övervåningen på vårt höner.. spikade luftspalt utan att spika genom plasten.. körde med 4 reglar plus masonite i varje fack.. ;D
borge: Jag har råkat ut för dettta på en spot. Jag köpte två spottar som gick att vinkla och dessa sitter perfekt , sedan skulle jag använda en gammal spot som jag hade hemma , men den trillar ner hela tiden. Så det blev till att köpa en ny till. Felat var att hålet var 1-2 mm för stort. Ditt fel kan vara detsamma!
Engan23: Vill också välkomna dig till klubben... Förra fredagen fick jag se att det droppade från vardagsrumstaket... For som ett skott upp på taket, ränndalarna var fulla med is vilket innebar att när det smälte/regnade så tog vattnet den lättaste vägen som var under takplåten, tackpappen har ett antal år på nacken så det fanns uppenbarligen någon spricka som vattnet kunde ledas ner i.
topmount: Ljud Isolering av innertak. Hej alla, Ska vid en renoveringen byta innertaket i vårt sovrum. Det som sitter där är nu består av tretex (osäker på stavningen) skivor som hänger lite så det blir en buk på mitten. Min tanke är att jag ska ta ner skivorna och regla upp så jag kan sätta dit gipsskivor istället för att få en jämn och slät yta. Detta är en lägenhet och ovanför oss
topmount: låter defenetivt som om du har ett putstak med vassmatta. Skulle nog sätta upp den med skruv som gå in i trät och möjligen lägga nog form av matta mellan konsol och tak för att jämna till eventuella ojämnheter. -Åke
e93_jhj: Har du kollat att du har samma takhöjd i vardagsrummet som i de övriga rummen? Gipsskivor har du nog i rum där man har sänkt taket för ljuddämpning. Jag skulle gissa på att du har någon form av puts i taket. /Johan
M@ZE: Heheh vad menar du med lustig lösning på tvättstuga ? Invändig bredd ca 2,5m och längden 4,2m.
Freddy: Har en vind med snetack som går över till ett "platt" normalt tak, i skarven däremellan så vill fogarna spricka samt att "linjen/kanten" inte är helt rak utan lite vågig. Någon som har något tips på att lösa detta?? Finns det någon sorts list ??
sandh: Hejsan, Har ett delikat problem, har ett hus som är ett enplanshus på ca 50 kvm där det finns ett litet loft över halva delen och öppet till nock 5.5 meter på andra halvan av huset. Nu har vi bestämt oss för att bygga ut kraftigt. Vi har fått en jättefin ritning från vår arkitekt som skulle innebära att man sparar loftdelen som den är men lägger golv på "nockdelen" och tar bort
Jalle911: Svår fråga kanske? På vårt hus skall ett mansardtak på ca 150m2 byggas, då jag inte har ngn uppfattning om vad en rimlig peng skall vara för materialet likaså ett uppskattat antal timmar så skulle en fingervisning från ngn av er vara uppskattad. Taket skall vara pappat och klart på utsidan, isolerat, glesat mm på insidan. Tacksam för hjälp samt om ngn känner till en seriös och
Norre: Först och främst tycker jag att du ska ta en titt på läckaget du hat nere på taktsolen. Kan säga med 98% säkerhet att du har en läcka där. Den kan då även kanske föklara endel andra fukt bekymmer. Om vatten läcker in så är det inte så kontigt om vinden blir fuktig, eller?
piloten: Jag ventilerar i nocken och takfoten dock med betongtak. Det känns mer effektivt att ordna något sådant än att leda luften till gavlarna. Takleverantören har väl något lösningsförslag ?
borge: Alternativ 2 verkar trevligt. Vad har du för golv , en kamrat till mig grävde ut och sänkte sitt golv en 25 cm , det blev läckert.
Fasting65: Kortsidorna kan man ju fasa av och sätta pappersremsor precis som långsidorna. Annars hade gyproc ett litet annorlunda sätt: http://klubb.gyproc.se/Gyproc/Files.nsf/0/036589B38BF9B6E0C1256CBF004C728B/$FILE/Ha_hem.pdf Läs under rubriken Innertak, sid 46
piloten: [citat] Teoretiskt har du helt rätt. Då ångan kyls ned till daggpunkten så sker kondensation. Daggpunkten återfinnes nog så gott som alltid inne i isoleringen i ett tilläggsisolerat hus. Men det verkar som om ångan har en tendens att ta dig ur isoleringen och konvektionen fortsätter upp i taket och det är här vattendropparna samlas. Även stenullsisolering är ju i princip teoretiskt