2 609 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Någon fara?
Hus byggt 67, tillägsisolerat på vinden i slutet av
80talet, inga problem med skador i vindutrymmet nu.
Men om vi en barnfamilj (nu bor där ett äldre par) flyttar in så har jag läst att det kan bli problem med fukt då
en aktiv barnfamilj avger många ggr mer fukt.
Nu är det oljepanna och vi vill installera bergvärme.
Måste vi då vidta några åtgärder i vindsuytrymmet för att vi inte skall få problem.
Tack på förhand
80talet, inga problem med skador i vindutrymmet nu.
Men om vi en barnfamilj (nu bor där ett äldre par) flyttar in så har jag läst att det kan bli problem med fukt då
en aktiv barnfamilj avger många ggr mer fukt.
Nu är det oljepanna och vi vill installera bergvärme.
Måste vi då vidta några åtgärder i vindsuytrymmet för att vi inte skall få problem.
Tack på förhand
Å när vi menar ventelation så är det i Bo ytan alltså inte vinden..
Om du tar bort Oljepannan (lågiskt) så dödar du i stortsätt din självdrags ventelation. Det du då måste göra är att ersätta den..
Sätt in fläktar i Badrummen, kör med köksfläkten på låg varv jämt..
Bra att veta är också att gammla människor inte duchar/badar så ofta som vi ungdomar gör.. mer änn 1 gång i veckan är slöseri..
Det var inte förräns på början av 80talet som svenska folket började bada/ducha mer o mer.. till o med varje dag 
Det hela gör att luftfuktigheten ökar & den fuktiga luften stiger upp på vinden där den möter den kalla vinterluften =kondens.. = problem..
Men man sak veta att det inte är alltid blir så.. Men risken finns.. många klarar sig utan att göra något överhuvudtaget..
Men vetelation behöver ni i allafall.. eller ett annat alternativ för erat hus är ju pellets.. men det medför ju en del jobb... besparingen är nästan densamma..
Om du tar bort Oljepannan (lågiskt) så dödar du i stortsätt din självdrags ventelation. Det du då måste göra är att ersätta den..
Sätt in fläktar i Badrummen, kör med köksfläkten på låg varv jämt..
Bra att veta är också att gammla människor inte duchar/badar så ofta som vi ungdomar gör.. mer änn 1 gång i veckan är slöseri..
Det hela gör att luftfuktigheten ökar & den fuktiga luften stiger upp på vinden där den möter den kalla vinterluften =kondens.. = problem..
Men man sak veta att det inte är alltid blir så.. Men risken finns.. många klarar sig utan att göra något överhuvudtaget..
Men vetelation behöver ni i allafall.. eller ett annat alternativ för erat hus är ju pellets.. men det medför ju en del jobb... besparingen är nästan densamma..
Klicka här för att svara