Ska bygga nytt och funderar på takhöjden. Vilka är fördelarna med 2.60 istället för 2.40 i höjd. Vad är vanligast? Modernast?
 
Fördel med 2,60 i höjd är att även små rum för en fin volym och man får plats med mer saker på höjden så som skåp, hyllor etc. men blir knepigare och städa. Går även att få fin volym i små rum genom att använda sig av rätt kulörkombination (inte mitt område dock). I dagens läge så är det ganska hugget som stucket så att säga. Men man går emot högre takhöjd än om man jämför med 80-talet, det är en sak som e säker.
 
Den direkta naktdelen är väll att du måste öka värmen på Vintern.. efter som all den goa värmen är högst upp... o svalar runt fötterna. fast det är väll klart det nybyggt= Golvvärme = inga större problem

/Snål Per-Erik ;)
 
Per-Erik skrev:
Den direkta naktdelen är väll att du måste öka värmen på Vintern.. efter som all den goa värmen är högst upp... o svalar runt fötterna. fast det är väll klart det nybyggt= Golvvärme = inga större problem

/Snål Per-Erik  ;)

Det har du helt rätt i samt att det blir mer luft att omsätta vilket höjer driftkostnaderna på ventilationen en aning, samt kostnaderna för uppvärmning =)
 
Den direkta naktdelen är väll att du måste öka värmen på Vintern.. efter som all den goa värmen är högst upp... o svalar runt fötterna. fast det är väll klart det nybyggt= Golvvärme = inga större problem

/Snål Per-Erik

Det kan inte vara annat en en väldigt marginell kostnadsökning, jag har ryggåstak i halva huset och har då inte märkt nån hög förbrukning, 11.000 kwh totalt på 175 m2 är helt ok. Man får va jävligt snål om man ska tycka det är dyrt!!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.