Byggahus.se

Bygga takstolar

1. M
    Moderator · Nivå 18
    Hejsan

Jag håller på att bygga ett förråd/carport och skulle behöva lite råd om hur jag dimensionerar takstolarna till detta bygge. Det blir ca 5,70 mellan ytterväggarna, ingen innervägg. Totallängd på takstolarna ca 6,80 och jag tänkte mig ca 1,60 i höjd?

Kan någon snäll människa komma med råd om hur dessa ska dimensioneras

2. Z
    Medlem Nivå 8

Re: Bygga takstolar

CC 1200 45x195 virke förmodligen... spännvidd upplag ca 3500 så 195 virke räcker... och slå ihop skiten med 22 mm plywood i knock och mellan högben/hanbjälke med säg 15 st 75 mm spik i varje 195 och sida alltså 30 spik/förband.... Detta tar jag mellan tummen och pekfingret... Sen beror det på var man bor iofs...

3. M
    Moderator · Nivå 18

Tackar.

Funderar iofs på att köra med spikplåt istället för plywooden. Räcker det med ett par strävor per sida eller ska man sätta två?

4. M
    Medlem Nivå 1

Spikplåt tycker jag låter jäkligt mkt vettigare...fall du vill kan ja kirra en beräkning på det fall du vill ligga på exakta dimensioner ;D

5. S
    Medlem Nivå 2

Spikplåt=plåt med utstansade tänder som pressas in i trät på fabrik
    Spikningsplåt=plåt med hål i. I hålen använder man ankarspik eller ankarskruv

Man ska inte ta för lättvindigt på det här med takstolar. Det är inte kul om taket rasar ihop. Svensk byggtjänst (byggbokhandeln.com) säljer en bok som heter takstolsboken. Där kan man få fram virkesdimensioner och spikantal och sånt för standardtakstolar. Annars kostar det inte så mycket att låta en fabrik tillverka takstolarna, de dimensionerar dem också.

De allra flesta takstolar dimensioneras med datorprogram. Det är ett omfattande arbete att dimensionera en takstol för hand.

6. M
    Medlem Nivå 1

Aj då, jag ursäktar min slarvighet. Menade givetvis spikningsplåtar.

Jo det är allt lite jobb med det, men kan man det är det inte mer komplicerat än att spika en panel.

7. Z
    Medlem Nivå 8

Dessa små ursäkt utrycket "skit takstolar" behöver en liten enkel dimesionering. Max K18 om man vill göar over-kill. Och hålplåt, plywood spelar egentligen ingenroll då som sagt det är fjutt-stolar vi talar om...

8. T
    Medlem Nivå 5

hejsan ludde!
    skulle du kunna göra en ritning eller liknande till mig?
    bygger ett garage på 7 m bredd ocg 27 graders taklutning med råspånt och betongpannor.
    har en massa 45*170 jag tänkte använa till takstolar.
    vill veta hur jag ska montera facken, och om jag kan använda plywood (dim?) eller om jag ska använda spikningsplåtar

9. G
    Medlem Nivå 2

Har precis byggt takstolar till en (dubbel) carport. Spännvidd: 5.6 m, låg taklutning (14 grader) och lätt beklädnad (21 mm råspont och takpapp)

Kollade en dimentionstabell och låg då precis mellan 45 x 95 och 45 x 145 så jag valde den kraftigare varianten (även om den klenare nog hade funkat).

Tillverkade stöttor i form av ett "W" av 45 x 95 och rejält med spikningsplåtar....

Hoppas detta hjälper, Mats

/Gladestone

10. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

45x120? ;)

11. S
    Medlem Nivå 2

När man ska dimensionera en takstol behöver man veta vilken snözon det är, normalt genom att man anger kommunen där huset ska byggas.

Man behöver oxå veta spännvidd, takstolstyp, taklutning. Man brukar skilja mellan lätta (papp eller plåt) och tunga tak (betong- eller tegelpannor). Jag bruka förorda att alla tak ska dimensioneras som tunga tak, man vet inte vad folk lägger på sina tak i framtiden.

Jag förmodar att 45*170-virket inte är konstruktionsvirke. Det ska vara stämplat i så fall. Om virket är rakt (max krokighet längd/300) och inte innehåller några stora kvistar vid kanterna borde man kunna räkna det som K12-virke. K12-virke behöver heller inte vara stämplat. Virket kan tillhöra en högre hållfasthetsklass, men jag skulle inte våga räkna med högre än K12. En person som är kunnig och erfaren när det gäller virkessortering kan säkert bestämma noggrannare.

Jag kollade med ett datorprogram.
    45*170 K12 i över- och underram. Snözon 2 (vet ej om detta stämmer). 27 graders fackverkstakstol, centrumavstånd 1.2m, avstånd mellan upplagen 5.7m, totallängd 7m. Tungt tak. Höll inte, ca 20% för hög utnyttjandegrad i över- och underram.
    K18 45*170 höll.

Tätare med takstolar, brantare tak, grövre eller starkare virke, gör takstolarna starkare.

Det finns regler för hur man får spika för att virket inte ska spricka. Avstånd mellan spikar, mellan spik och virkeskant, mellan spik och virkesände. Belastad respektive obelastad kant/ände. Parallellt/vinkelrätt fiberriktningen. Fläkning. Ska man följa regelverket finns det mycket att tänka på.

12. T
    Medlem Nivå 5

vad är det för program du använder?

13. S
    Medlem Nivå 2

Det program jag använde var Statcon Framework
    http://www.strusoft.com/produkter/p...D=41&Post=x+StatCon+Framework&StrKat=

Marknaden för den här typen av program är inte så stor och därför blir kostnaden per licens hög i jämförelse med andra program som har en större marknad. Det är ändå dålig lönsamhet att utveckla den här typen av program. Augusti 2003 kostade programmet 13300 kr exkl moms. För tex en takstolstillverkare är det inte mycket pengar (inte om man jämför med den tid det skulle ta att räkna för hand, att räkna för hand kräver också mer kunskap), men för en privatperson är det det. För en privatperson är det bättre att köpa takstolsboken för ca 400kr om man vill göra standardtakstolar eller vända sig till en takstolstillverkare om man vill ha lite mer special. Jag jobbar med undervisning och har tillgång till programmet via jobbet.

14. S
    Medlem Nivå 2

Med ”höll inte” menar jag att beräkningen visar att risken för brott är för stor enligt gällande norm (svenska BKR). Detta avser en teoretisk beräkningsmodell av den verkliga takstolen. Den verkliga takstolen kommer att hålla för högre last än den teoretiska (förutsätter att det inte finns allvarliga byggfel, att normen är OK, mm?). Anledningen till detta är att i normen finns säkerhetsmarginaler. Om man ändå väljer att bygga en takstol fast beräkningen visar att den ”inte håller” så är det inte säkert att den verkliga takstolen kommer att gå sönder. Virket kan vara starkare eller lasterna kan vara mindre i verkligheten än i den teoretiska beräkningsmodellen.

15. M
    Moderator · Nivå 18

Hej Stefan.

Har du lust så får du gärna köra om beräkningen med 45X195 som jag bygger med. Snözon för Sundsvall. Taket blir av den lätta typen. Plåt, 45X70 läkt och oljad massonite

Tänkte köra fackverk med samma W som gladstone nämner

Gladstone.
    Jodå det bekräftar mina planer på modellen. Sen är jag lite feg och tar samma 45X195 som vi har i stora huset för säkerhetsskull