Pannor i vinkel

1k läst  2 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Är i färd med att lägga nytt tak.
    Huset har en utbyggnad i 90 grader vid balkongen så taket ser uppifrån ut som ett T
    Vinkeln på lutningen på de två sidorna in mot ränndalen är inte lika.

Visst ska väl pannorna ligga så att nederkanten ser ut att vara i linje på båda sidorna om ränndalen ?

Hur mäter jag in detta ?
    Provade massor av varianter "live" på taket igår men får inte till det.

MVH

Janne

2. S
    Medlem Nivå 5

Re: Pannor i vinkel

Har precis brottats med samma problem. Ibland går det ju inte att få pannorna i linje om man inte ska lägga om även det gamla taket. Själv mätte jag och spikade läkt och sedan när jag skulle lägga pannorna blev det typ en knapp halv panna högst upp och en halvpanna längst ned såg skitfult ut så jag struntade i linjen ch det var inte heller så himla snyggt men de ligger åtmisntone ordentligt.
    I och med att taken lutar olika så blir ju läktavståndet olika på de två olika sidorna om du ska få till linjen.
    Upp och prova med pannor och gå sedan ned och titta från olika vinklar och se om du ser någon skillnad.

3. D
    Medlem Nivå 6

Re: Pannor i vinkel

Oj, det där lät spännande. Förstod inte riktigt utan skulle gärna se en bild som beskriver problemet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: