P
piloten: Att sätta helt nytt tak som är omålat måste vara betydligt mer arbetskrävande än att fixa det gamla. Är skicket på det gamla taket ok och inte läcker så tycker jag att valet är omålning av det gamla.
0 svar · 2,3k läst
P
piloten: Den enda möjligheten man har det är att man ökar temperaturen på hela eller delar av den genom isolering. Ökad temperatur ger minskad relativ luftfuktighet. Själv gör jag så att allt icke fuktkänsligt åker upp dit. Glöm inte att du inte kan sätta saker direkt på isoleringen utan måste ha ett "golv" som ligger väl över isoleringens överkant.
3 svar · 4,0k läst
S
styrman1: Det finns en firma som heter Nynäs tak. de är bra på såna jobb. låt dem räkna på jobbet.
20 svar · 21,1k läst
ClasseClas
ClasseClas: Om du har takfotsbräda så kan du fästa de nya krokarna där istället. Exempel på krok: http://www.icopal.se/icopal_se/icopal_se.nsf/0/75DEACB49EFC1E0FC1256F8C0037687E/$file/Icopal_stallbarkrok%20monteringsanvisning.pdf
2 svar · 2,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Det här med singel på platta tak låter intressant (och snyggt). Var kan man hitta mer information?
7 svar · 8,3k läst
R
RogerPl: Jag har köpt en flaska men inte hunnit prova. Men det måste ju funka. Man kan ju inte ljuga om referensobjekt som är offentliga som parkeringshus m.m. (http://www.sporium.se/index.asp?dest=2&typ=2&katid=19&tekstid=18) Hoppas jag i alla fall. Sen har företaget funnits ett tag också och de har ett ganska brett sortiment. Jag ska testa till nu våren så får vi se hur länge den
8 svar · 6,3k läst
K
Kali: Alla svar är till hjälp :-) Ju fler detso bättre! Försöker ta ställning till om den beräknade tidsåtgången jag fått i en offert verkar vettig. Handlade om betydligt mer än fyra dagar där...å andra sidan med en man mindre....
2 svar · 1,5k läst
R
RogerPl: Japp. Vattnet kommer att rinna ut där men det är så lite. Om taket är OK ska det inte komma något vatten alls där.) Jag brukar låta pappen sticka ut lite bara. man kan göra en enklare variant av fotplåt där annars. Har du en vanlig läkt på högkant så har du inget att skruva kroken i om du tänkte sätta kroken där. Då skulle du kunna ta något annat virke där. Kanske 38x70 (om
8 svar · 13,6k läst
A
AAA: Grattis Vi har också fått hela traktens getingar i takfoten på vårt Trivselhus. Huset var varken geting/mygg säkrat upptill eller mussäkrat nertill. Ett projekt för sommaren... Berit
1 svar · 2,2k läst
F
Fleur: Hej, ska måla innertak i lägenhet från sekelskiftet, taket har en hård yta av någon typ av puts under lager av gammal färg. Tyvärr finns en hel del rätt så djupa sprickor i taket och min fråga är om jag bör skrapa upp sprickorna så mycket det går och sedan fylla med vanligt spackel + sätta pappersremsa eller väv över och spackla på nytt? Eller är det bäst att låta sprickorna
0 svar · 7,8k läst
K
Kurtivan: Jag började bygga en inglasad altan i gammal stil på gaveln till vårt hus förra sommaren. Taket är ett snedtak med liten lutning, ca 20 cm på 4m. På takbjälkarna 50*150 cc 600 har lagts masonit och sedan läkt 40*70 cc 400 och därefter plåttak trp 20. Taket skottades under vintern 2 ggr och några cm snö låg kvar när snösmältningen började. Nu ser jag att vatten har läckt från
0 svar · 2,0k läst
T
ThordJ: Kanske utryckte mig lite slarvigt, med svartplåt menade jag svartmålad plåt exempelvis för vindskivor eller skorstenshuvar, galvad plåt skulle kunna vara ett bra alternativ. Det jag inte vill ha är korrosions problem mellan koppar och järn, kanske oroar mig i onödan men vet man inte är det bäst att fråga Hälsningar Thord
2 svar · 5,7k läst
F
frasse: Vi kör slätt gips i BV och kommer att ha täckmålad pärlspont i ÖV. Det man ska tänka på om man väljer täckmålad furupanel är att det blir en hel del jobb. Först bör alla kvistar strykas med shellack eller kvistlack som det också kallas, sen grundas och sen strykas minst en gång. I ett stort tak blir det några vändor med penseln, fast man bör ju göra så mycket som möjligt
3 svar · 4,2k läst
Andjon
Andjon: Var beredd på ev extra jobb (kan bli en del) pga rutten råspont + ev takstolar. Inget svårt men det tar ofta mer tid än beräknat. I mitt fall innebar det 700 meter råspont + reparation av 3 takstolar. Se till att pricka in upphållsväder också, det underlättar ;)
6 svar · 4,8k läst
P
Peed: Jag ska isolera mitt snedtak med skivor, men jag använder 45+45+45. För den mittersta 45:an använder jag bara stumpar precis där jag vill spika. Eftersom jag ska använda skivor så ligger 45:orna korsviss mot takstolarna. Skulle vara intressant att höra några åsikter från någon kunnig? /Petter
1 svar · 1,8k läst
J
johanarvidsson: Alltså, ÖVER en vecka på taket för denna likka kupa...
3 svar · 6,7k läst
pappskallen
pappskallen: precis som hemmapularen säger så är det en FOTPLÅT du ska ha under pappen, finns i byggvaruhandeln eller hos plåtslagaren. den spikas eller skruvas på plats.
2 svar · 2,5k läst
P
piloten: Det är säkert inget problem, jag gjorde åtminstone likadant :) Jag fixerade distansläkten i masoniten som bildar luftspalten. Den under masoniten får ju ha samma buktning som takboarden.
1 svar · 3,3k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Enligt monteringsanvisningen ska det åtminstone fungera i underlagstak av masonitetyp. Då ska man lägga lite silikon under kanterna och fästa med plåtskruv. Vad vet jag. ??? Bygg ett hus med riktigt tak istället. ;)
4 svar · 3,1k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Detta fick jag höra från både plåtslagare och Länsförsäkringar (för kontroll) när jag skulle lägga två flacka valmade altantak/golv på nya huset. Hade först tänkt lägga dubbelfalsat rein-zink, men: Tak med mindre än 4° lutning måste helsvetsas och då är det bara rostfritt syrafast och ev. koppar som kommer i fråga. Anledningen är att det vid töväder bildas snövallar som
5 svar · 11,9k läst
K
knoster: Jag tror att man ska kunna få ett bandtäckt garagetak för under 500:- per kvadrat
9 svar · 14,6k läst
J
Janne_B: [citat] http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Fragor;action=display;num=1107422762
9 svar · 4,3k läst
K
knoster: Jag skulle nog välja PENTUR,dom har tvätt,rostgrundsfärg och bra färg för plåttak. Kolla på http://www.liwagruppen.se
3 svar · 9,6k läst
A
AndersG: Här är det så enkelt att övre våningen får vara max 70% av nedre våningens boyta..
5 svar · 6,1k läst
cubix
cubix: Håller med Sonander. Se till att få taket tätt först så kan ni göra hålet senare.
1 svar · 1,7k läst
V
Vero: Okej, alltså finns inga gällande "måsten" eller? Har 25 cm funkat bra i ert fall? Jag menar tycker du att värmen är OK såväl sommar som vinter?
12 svar · 3,0k läst
F
Framerate: [citat] Jag har varit på visningshus som ej haft taklist men däremot feta väl synliga sprickor. Personligen anser jag att microlitade innerväggar och slätspacklade tak utan taklist är lite "stenhuswannabe". Bättre att bygga på annat sätt då. Det finns ju en anledning till att man har lister. Utan lister spricker det nästan bergsäkert med tiden. Och sprickor som väl kommit är svåra
21 svar · 42,2k läst
A
a@westman: taket e värre änn det ser ut på bilden. likaså putsen på huset kommer o tas bort med tiden då den håller på o släppa precis överallt. o runt varenda fönster så e det murbruk i stället för puts efter att förre ägaren bytt fönster.o putsa på nytt blir aldeles för dyrt . själv klart ska jag försöka sälja taket till nån som vill ha det.
8 svar · 6,1k läst
Z
zephir: Vitt ludd....hmmm Inte för att måla f-n på väggen(eller taket ;)) men, hussvamp kanske? http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=726 Zephir
7 svar · 7,3k läst
G
Gbat: Vi har tänkt bygga en kupa på vårt snedtak. Kupan ska ha "vanligt rakt" tak och täckas med plåt och kräver att en takstol avväxlas. Är det något särskilt vi borde tänka på när vi anlitar hantverkare? Kan det uppstå några allvarliga problem med en kupa som gör att det är extra viktigt anlita en "stor" byggfirma (typ som man kanske ska göra med våtutrymmen osv)? Vi har talat med
0 svar · 5,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.