Board (masonite) utan papp?

7k läst  4 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Vi håller på och renoverar ett gammalt tak. Trätaket är bra fast brädorna är något ojämna. Ovanpå detta fanns från början ett papptak med trekantslister. När man för 60 år sedan tog bort trekantslisterna för att lägga på tvåkupigt tegel klädde man de vertikala "remsor" som då uppstod med vattenavstötande tunn papp som idag har gått sönder. Övrig tjärpapp är o k.

Nu kommer min fråga: Vi tänker ta bort läkt och spika på masonite (omlott och med blanka sidan upp) innan vi lägger tillbaka tegeltaket. MÅSTE DENNA MASONITE (BOARD) VARA OLJEHÄRDAD eller räcker det med vanlig masonite? Taket är ganska brant (45 grader vid nocken)

Sara

2. M
    Moderator · Nivå 17

Re: Board (masonite) utan papp?

Som jag fattar det så skulle massoniten hammna direkt under teglet. I sånna fall måste ni ha härdad massonite iom att teglet inte är helt tätt och vanlig massonite suger vatten som en svamp. Varför inte ta bort läkten byta pappen lägga tillbaka läkt och tegel?

3. M
    Medlem Nivå 1

Vi tänker ta bort den gamla läkten. Då har vi som underlag dels det gamla - ojämna - trätaket, dels gammal tjärpapp. På de ställen där trekantslisterna satt ligger trätaket öppet, dvs utan pappbeklädnad. Tanken var att vi först skulle lägga masonit ovanpå trä/tjärpapp för att få ett jämt underlag och sedan på detta spika ny strö- och bärläkt. Vi hade egentligen tänkt sätta underlagspapp ovanpå masoniten, men det är tydligen omöjligt att spika pappspik i masonit. Dessutom sa någon att det inte skulle behövas någon papp.

På det gamla taket fanns tidigare smala bitar med vanlig masonit (utan papp) och denna hade hållt väldigt bra sedan 40-talet.

Suger verkligen masonite så mycket som du säger?

Sara

4. M
    Moderator · Nivå 17

Den massonit bit som blev liggande ute hos mig var totalförstörd på två år så jag har dåliga erfarenheter därvidlag.

oavsett massonittyp så bör den enligt min uppfattning ha luft på båda sidor om sig för att hålla sig torr. Det skulle i ert fall gen följande taklösning tegel, läkt, massonit, tunn läkt, gamla taket.

Jag tycker fortfarande att ni ska kolla vad det kostar att fixa till ett hetäckande papptack, sen lägga tillbaka läkten och teglet. Jag vet inte men jag misstänker att det kan vara billigare än att gå på oljehärdad massonite
    Taket skule då bl tegel, läkt, papp gamla trätaket

5. S
    Medlem Nivå 5

Är taket så pass gammalt så trekantsläkt finns inunder lär du inte kunna palla upp det så det blir jämnt med bara masonite.
    Släng istället på en väv, tex. Bisonväv, för att sedan lägga ströläkten som ni sedan pallar upp jämnt med snöre och därefter läktar du för pannorna.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: