Rostigt tak

2k läst  5 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej !

Har väldigt nyligen köpt ett gammalt "kråkslott" och
    taket ser lite besvärligt ut, men det har inte läcktin vad jag kan se, förutom lite vid korsten...

Problemet är att det är ganska mycket rost och lösfärg.
    Hur får man enklast/bäst bort rosten? Sandblästra? Högtryck med ånga ? eller ?
    ca 120Kvm och jag är inte riktigt vän med stålborsten ;-)

Alla tips mottages med tacksamhet.

//Matias

2. A
    Medlem Nivå 15

Re: Rostigt tak

Det är sällan lönt att hålla på och fixa med ett gammalt plåttak. Har det börjat ge sig är det svårt att få det tätt. Och, som du redan förstått, är det väldigt mycket jobb. Jag hade satsat på att lägga ny plåt på taket. Då kan du samtidigt kolla ordentligt så taket i övrigt inte är skadat.

3. A
    Medlem Nivå 1

Tja , det är väl en kostnadsfråga.

Skulle inte riktigt ha lust att byta det, så dåligt tycker jag inte att det är...

Sandblästra kan jag göra själv,
    men byta tak det kan jag inte ;-)

Tar tacksamt mot flera förslag ...

//Matias

4. K
    Medlem Nivå 2

Gå in på http://www.liwagruppen.se och titta,dom har rostskyddsfärg och vanlig färg.Där står det även hur du ska göra för bästa resultat.

5. M
    Moderator · Nivå 17

Hammarlack går ju att måla direkt på rost. Dock bör man väl gå över det hela med en kraftig borste av nåt slag så att allt löst släpper.

Kostanden för färgen kan nog hamna i närheten av vad ny plåt kostar

6. U
    Medlem Nivå 6

Jag hade en firma hemma som blåste rent (vatten med mkt högt tryck, 3-fas) mitt bandtäckta plåttak förra sommaren. Det var en del rostfläckar här och där. De målade med en rostskyddsfärg samt täckmålade ett par gånger. Problemet är att det börjar flagna lokalt igen :(

De har varit här och skrapat samt målat om på dessa ställen... Nu när jag bygger nytt så blir det taktegel ;)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: