T
Tommy_S: Om man provar med fuktmätare på insidan av takpanelen på en kallvind, vad är ett bra värde resp dåligt? Dvs. hur mycket fukt är det ok att ha på en vind?
12 svar · 5,6k läst
K
kamo: Hej Tack för hjälpen så här långt! Du kan skicka ritningen till: kalle_moreau@spray.se MVH Kalle M
7 svar · 3,0k läst
pappskallen
pappskallen: difftät plast brukar man ha.
1 svar · 4,6k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] 8)
14 svar · 16,0k läst
MathiasS
14 svar · 16,0k läst
V
vassarn: Nu e papp och spikar borta, råsponten inspekterad och ny papp lagd,läktning på g. Skönt att slippa vara struts!! /Vassarn
3 svar · 5,6k läst
L
luderspunk: Jag sitter i liknande sits. Bor i en teglad kåk där fasaden aldrig rengjorts. Dels är det grön beläggning där det tidigare har gått upp växter längs väggen, dels svart beläggning lite här och var. Även om man kör roterande borste eller liknande tillbehör till högtryckaren, är det ingen risk att man lik förb**** trycker in vatten?
4 svar · 3,9k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Däremot har de inte överspolningsskydd i sortimentet (trots att det finns med på den stora fina sortimentsskylten från Lindab). Samma sak gäller övriga återförsäljare jag har pratat med. Någon erbjöd sig att beställa mot en hutlöst hög summa... :P
4 svar · 4,5k läst
F
fenix: Det framgår här http://www.hedenstedt.se/taksida/taktegel.htm#6
3 svar · 3,4k läst
Z
zankan: [citat] Hmm klart man kan... Skall du sen ha pannor på så funkar det men jag skulle inte lämna garanti på det utförandet....
3 svar · 3,9k läst
H
h_elen_a: Tack för lugnande svar! :-)
2 svar · 3,9k läst
MathiasS
MathiasS: nej inte speciellt. Du har nog bara något hundratal kilo att dumpa.
4 svar · 3,7k läst
tynnis
tynnis: [citat] Det var nog knappast en bandtäckning på detta taket. Men å andra sidan så fattar jag inte bullerresonemanget vid korrigerat tak heller. Finns det något mera sövande och behagligt än smattret mot ett korrigerat plåttak när man skall sova ;D
8 svar · 3,4k läst
C
ChristianB: Jag håller på att isolera yttertaket och behöver lite råd angående ventilationen! Huset är byggt på 50-talet med papptak, men för 10 år stolpades ett nytt tak på det gamla, med profilerad plåt. Saken är den att jag tänkt ta bort det gamla papptaket för att få högre i tak invändes och utrymme för ett loft. Plåttaket är spikat på tvärgående 45x70 reglar, som är spikade på
0 svar · 4,2k läst
pappskallen
pappskallen: [citat] Trebolit är jättebra kvalitet ;)
13 svar · 4,7k läst
S
Staffans: Dåså, då fick jag till det! Jag hade helt enkelt lagt listen fel i lådan. Tackar för hjälpen!
5 svar · 2,1k läst
S
spaceas: 105 000 för 140+ kvm. Låter som stockholmspriser. Här utanför gbg har några grannar gjort samma jobb på 1,5plans hus 45°lutning med betongpannor inkl byggställning. Yta 165kvm. Pris 70tkr inkl moms och fskatt. Förresten - Varför skulle inte det gå att lägga tillbaka glaserat tegel???
1 svar · 2,3k läst
H
Henko: Jag tror det står Bison på våran, om det kan vara tillverkaren kanske?
1 svar · 1,7k läst
M
marcus133: Tackar för svaret. Ja takstolarna ligger på 1200cc men det ligger reglar mellan dessa så det blir cc 600. Man kunde välja när man köpte huset om man ville ha ett spånskivegolv med i köpet men priset var hutlöst så jag fixar det själv. Kollar på ett annat hus i området som byggs nu och det är samma sak där. Takstolarna skarvas med plattor och reglarna mellan dessa (för att få
2 svar · 5,3k läst
C
ChristianB: Hejsan alla! Jag håller just på att bygga om sommarstugan. Det är väl tänkt att det skall bli åretrunt stuga så småningom. För många år sedan gjordes det ett nytt plåttak på det gamla papptaket. Papptaket har sedan dess fungerat som en kallvind img] Mellan masoniten och den påtänkta isoleringen skall det ju finnas en luftspalt på 30-50 mm. Därimellan ska det också finnas en
0 svar · 3,5k läst
spocks_beard
spocks_beard: Jag har lite bilder på min vind, också mansardtak. www.nybleus.se kolla under "vind" Har endast satt ventilationsgaller (med insektsnät) på kortsidorna i takfoten. Långsidorna är ju fyllda med spån från "vindsgolv" och med till takfot, de utgör större delen av innerväggarna på övervåningen. Så de har jag inte brytt mig om.
3 svar · 4,3k läst
Fasting65
Fasting65: Två äldre trådar på samma tema: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tak;action=display;num=1099514484 http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Golv;action=display;num=1107415327
3 svar · 5,4k läst
lastkaj
lastkaj: Om det ingår i din lägenhet så ska du underrätta bostadsrättsföreningen och få OK från dem. Därefter kan du börja renovera. För i detta läge handlar det ju mer om renovering än något annat. Om du gör några förändringar på fasaden eller taket måste naturligtvis Stadsbyggnadskontoret kontaktas.
3 svar · 3,4k läst
Fasting65
Fasting65: Vi köpte ritningar från Åsbytorps såg när alla takstolsfabriker hade sommarstängt. Kostade en sidådär 800 kr för våra takstolar har jag för mej. http://www.abytorpssag.se/
2 svar · 3,5k läst
pappskallen
pappskallen: Kolla tråden om listtäckninghttp://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tak;action=display;num=1114105753 så har du en del av svaret, det är nämligen tidsödande med sådana jobb. Tvålagstäckning finns knappt idag och då snackar vi gryta och värmeasfalt, medans man idag mest använder svetsprodukter, det blir lika tätt som en tvålagstäckning. (såtillvida att du inte avser
1 svar · 3,5k läst
yonna
yonna: Detta gjordes av snickare i mitt förra hus och det blev ursnyggt. Vi behöll originalväggen mot kattvinden (sån' där gammal vägg med murbruk blandat med vass etc) och sågade ut ett 'fönster' med 2 meters längd och ca 40 cm från golvet (vi ville behålla de tjocka golvlisterna intakta). Isolerade 10 cm inne i alkoven - det är vettigt att isolera även under madrasskivan om du har gammalt
1 svar · 10,7k läst
M
Mulan: Jag kan inte bygga själv..helt talanglös. Så frågan är om pulpet kostar 40.000 & takkupa 55000 efter att huset är klart.
4 svar · 3,3k läst
M
muppen: Tack för snabbt råd, jag ska reklamera, tom min KA sa att det var fult... ::)
2 svar · 1,7k läst
T
TN: Jag fick (ungefär)pris på 400kr+moms för listtäckning + plåtarbeten (4 kupor + 2 skorstenar) när jag kollade lite förra sommaren.
6 svar · 9,2k läst
N
nibr: [citat] Tack för ditt svar! :) Jag har sparat bilden på takstommen nu och ska visa husleverantören den.
4 svar · 2,0k läst
K
Kruger: Godmorgon! Jag har sett att många lämnar den synliga delen av svallen obehandlad. Jag skulle dock vilja måla svallen i takutsprången samt i takfoten. Är det lämligt? Jag kan tänka mig att råsponten behöver andas eftersom den kan bli fuktig. Man kanske ska använda en slamfärg eller annan "otät" färg?
0 svar · 5,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.