Takventilation

3k läst  6 svar

1. S
    Medlem Nivå 5
    Om jag fattar rätt så menar du mellan takstolarna så att isoleringen inte trillar innåt.
    Isåfall så går det bra med vanlig board för 35-40:-/skivan

2. M
    Moderator · Nivå 17

Re: Takventilation

Bör det göra. Den oljehärdade varianten är ju tänkt att använda istället för råspont+papp

3. S
    Medlem Nivå 1

Hej!

Det går bra med "vanlig" masonite, den billigaste varianten. Min far är snickare och vi har satt in vanlig masonite vid vår renovering.

4. G
    Medlem Nivå 1

Hej. Finns ännu enklare och kanske billigare sätt. Använde själv en vaxad kartong som är anpassad till takstolar vilken man viker och häftar fast. Lätt som en plätt.

5. P
    Medlem Nivå 5

Jag använde också färdigskurna vaxade kartongbitar. Billigt, och löjligt enkelt! Vet dock inte hur det håller i längden, men så länge det är torrt (och det ska det ju vara förhoppningsvis) så håller det nog formen. Rekommenderas! (Mina kartongbitar var avsedda för standardmått 1200 cc, men det finns kanske även för andra mått. Annars kan man ju modifiera dom lite -- det är ju bara kartong..)
    /ulf

6. C
    Medlem Nivå 4

vad heter kartongbitarna och var köper man dom?

7. G
    Medlem Nivå 1

Vindavisande vaxad papp säljs bl.a. på Hornbach och heter där "Lufta" för cc-mått mellan 1000-1200mm. art.nr 5207721. Pris 199,50 för en 4-pack. Masonite är nog billigare. Runt halva priset då en skiva räcker till 2 fack och kostar ca 40:- /Thomas

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: