pa.albinsson
pa.albinsson: [citat] Hela skorstenen är inklädd så det är tätt uppifrån också.
10 svar · 6,1k läst
·
M
MatCan: Har ett garage med plant tak (nästan ingen lutning alls) med gummiduk av okänt märke. Denna behöver bytas, då den är 25 år gammal och på gränsen till hål på sina ställen. Funderar på att byta den mot Elastoseal. http://www.trelleborg.com/sv/Waterproofing/SE/Produkter-och-Losningar/Tatskiktssystem-for-Laglutande-tak/Elastoseal-Gor-det-sjalv-tak/ Någon som har erfarenhet av denna?
0 svar · 1,2k läst
nimhed
nimhed: [citat] det nya taket är ca 45m2 och det gamla skulle jag uppskatta till ca 60m2. Såg någon tråd där det angavs vad 87mm, 100mm resp 120mm stuprör klarade av i takyta. Jag ska leta upp den tråden igen. Edit: jag hittade: http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/95834-dimension-stuproer.html
6 svar · 796 läst
E
Eva_Thomas: Jag och min sambo är unga och bor sen ett par månader tillbaka i ett litet tegelhus på 84 kvm (3 rok). Vi har inga barn och inga på G inom den närmaste tiden. Men självklart något vi båda vill! Därför har vi pratat att ev bygga ut när barn blir aktuellt. Eller flytta som min sambo tycker. Dock trivs jag så kanon med både hus och läge. Till sommaren ska vi nog byta tak. Min far
0 svar · 812 läst
H
HasseTT: Bifoga gärna ett par bilder på själva yttertaket, gärna närbilder så man ser falser mm tydligt. Så kan man iaf se om det är bra utfört.
1 svar · 2,0k läst
·
H
Hybris: Det står mellan svart bandad plåt eller "färgen" på bilden ovan. Om det är Aluzink vad är plus-minus mellan dessa två val? Tycker denna silveraktiga färg är snyggare. Fasaden kommer vara vit med delar i cederträ. Husert befinner sig i Uppland om det påverkar på något sätt. Ok från kommunen att köra vilket som mellan svart eller "aluzink" aktigt. Hur kan jag se om det är Aluzink
3 svar · 6,3k läst
·
H
Håkan.E: Hejsan! Min mor har fått konstiga fläckar på sitt kökstak, se bifogat foto. Fläckarna finns bara på kökstaket. Fläckarna finns ovanför hennes köksbord, alltså ej i närheten av spis/fköksfläkt. Vad kan det vara och hur åtgärdar man detta? Ha det bra!
0 svar · 4,4k läst
·
A
Annyy: gaia - du har egentligen gett mig svar på min fråga, dvs, fläkten ska vara på hela tiden. Köksfläkten har en motor, i alla fall så står det så i bruksanvisningen av köksfläkten. Ja, vi har vädringsventiler i fönstren, men vi har de inte öppna nu på vintern, det blir så kallt. Har inte kollat om fläkten sitter på taket eller vinden än, tror att det blir svårt att se, men min
4 svar · 6,4k läst
E
emaengs: Sagt och gjort. Har salat på takstolarna med 95:or. La 22mm råspont över. Visst, köldbrygga blir det ju men det är ju ändå nästan 30cm trä vilket dock isolerar lite... Blev stadigt och bra, gick på nolltid att göra!
4 svar · 1,8k läst
L
Lenkan1: Lånar tråden lite. Mitt garage läcker. Stjärnan som bodde här förut har dragit i en superduper lång skruv rakt igenom taket och ut genom andra sidan. Har tagit bort skruven och tätat med asfalt, men det läcker lite iaf. Kan jag bara skära bort den remsan som är trasig och pula dit en ny, eller måste jag lägga om hela taket? Resten av taket är bytt -01
2 svar · 1,1k läst
C
Coco Krokodil: Camilla Lillan: Jag har också läst din tidigare tråd, men det känns rätt svårt att få någon rätsida på det. Det finns en diskussion på gång inne på Byggnadsvård också, och där är de flesta kritiska till utvändig isolering och förordar traditionella material och metoder (kanske inte helt oväntat) Consensus: Jag har också läst dina inlägg, så ditt svar förvånar mig inte
3 svar · 2,6k läst
S
skytte: Håller med Hampe. En plåt direkt på råsponten sen papp och sen synlig plåt. Det är så lätt gjort att man trampar sönder pappen medan man sätter papp och läktar.
8 svar · 15,8k läst
Consensus
Consensus: Ta med en panna och se till att du får samma fabrikat. Då ska det passa. Sen kan du lägga om enstaka pannor så att de nya inte lyser skinande nya mitt bland de gamla. Du kan alltså fritt placera om pannorna hur du vill.
4 svar · 2,8k läst
Consensus
Consensus: Det är billigt. Köp 10 burkar fogskum på Biltema och täta all ventilation du kan hitta (nock, gavlar, takfot). Köp sedan en fukt- och temperaturstyrd sorptionsavfuktare. Installerar du den själv så stannar kostnaderna under 15.000:-
3 svar · 5,2k läst
Vispen74
Vispen74: Hmm, vi tycks sitta i samma båt. En dålig båt: http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/111610-moegel-pa-vind-i-nytt-hus.html Visst blir man glad!?
2 svar · 1,8k läst
S
solbadaren: Ja självklart har jag bygglov för detta. Funderar lite på Shingeltak också http://www.kerabit.se/productcard.asp?Section=2536&Item=15742 Ser rätt snyggt ut och sen behöver jag inte ha så grova takbalkar etc.
12 svar · 2,2k läst
·
M
Miclin: Håller som bäst på att planera ett tak byte nu till våren och har lite funderingar kring val av material. Huset är från 1920 med timmerstomme och stående panel, nuvarande tak är av plåt och har förmodligen legat sedan huset byggdes. Har lite funderingar på plattor av fiberbetong typ ivarskiffer eller liknande. Skulle vilja ha lite info om materialet så som pris, för/nackdelar och
0 svar · 2,8k läst
rascalsrule
rascalsrule: Hjälp Har en gammal kåk med en Vindslucka placerad i trappen till nedervåningen vilket gör att det blir lite vanskligt när man ska upp med grejer på vinden. Nu vill jag sätta in en ny lucka i ett annat rum (en sån där med teleskopstege) men.... Det är bara 50 cm mellan takbjälkarna, vilket jag förstått är för lite, kan man kapa en av bjälarna och göra en omfattning för att få
0 svar · 1,7k läst
fresve
fresve: När jag kom hem från jobbet idag fick jag se en lite oroväckande syn. All snö på grannens tak har glidit ner. Huset är 16 meter långt, bredd på taket kanske 6 meter, där garaget är 9 meter. Snötäcket kanske 10 cm. Det kom rejält med snö natten till söndagen, och sedan blev det plusgrader. Huset är nybyggt, med platta takpannor, en relativt låg takvinkel, troligtvis 18 grader.
5 svar · 8,1k läst
v-g
v-g: Det tråkiga med plast är att det blir så fult efter några år. Har man råd så är ju fönster av glas alltid lika snyggt. Dock bör man nog ha så man kan åtminstone kan blåsa av det med vattenslangen eller tvätten. Ska dock inte vara "fönsterglas" utan genomtrampsskyddat osv.
1 svar · 2,7k läst
Axelzons
Axelzons: Ser man sprickor på en betongpanna så kommer den garanterat gå sönder, spara dessa pannor till eventuella inkapningar istället.. //Axelzons
3 svar · 3,7k läst
A
anra: tackar! Jag hade tänkt att den skulle gå en bit utanför min vägg (bildar ett överhäng), men principen är kanske densamma? Tror du att du kan beskriva med ord eller ett foto på hur man faktiskt fäster balken mot lättbetongen?
3 svar · 5,4k läst
·
K
krootox: hmm ja du finns inge frånluft till skorstenen och jag eldar bara på helger. men håller på nu att instalera friskluftventiler på övervåningen samt undervåning hoppas på en bättring få se. annars så kanske man hittar nå när man lägger om taket jag vet inte
3 svar · 2,2k läst
·
shelby67
shelby67: Kör på 45 grader så får du en helt annan rymd på öv
2 svar · 6,7k läst
M
mansard1: Hej, vi har ett relativt litet hus från 50-talet och har planer på att byta ut taket till ett mansardtak för att få större plats på övervåningen. Med yttermått på bottenvåningen på gaveln på 7 meter, är min fråga hur stort innermåttet på övervåningen blir. Hur mycket yta får man räkna bort? Tacksam svar, för kommande ritningar.
0 svar · 1,5k läst
P
Peppe_e: [citat] Spelar ingen roll om du har lite verktyg. Ge dig aldrig på en bandtäckning själv. Finns inte en människa som inte har utbildning som klarar av att göra det rätt. Om det nu inte är ett helt slätt tak utan en enda luftare, skorsten eller burspråk.
8 svar · 10,7k läst
nimhed
nimhed: [citat] Är det en specialare som kostar multum, eller är det mer eller mindre standard att erbjuda olika kulörer? Tack för svaret förresten.
2 svar · 1,3k läst
Consensus
Consensus: Skulle jag lägga om hela taket så skulle jag definitivt inte bygga en kallvind än en gång. Kika på Thermisols isolering som läggs på utsidan. Då slipper du fukt och mögel för evigt. Att bygga på samma sätt som förut löser ju inte de grundläggande problemen med en kallvind. Det blir samma sak fast med nytt virke...
4 svar · 2,0k läst
A
andersmc: Dels finns det inte så många olika märken att välja på - det är väl Icopal och Trebolit, dels är produkterna tämligen likvärdiga. Så jag tror inte du behöver vara särskilt stressad över val av shingel.
1 svar · 5,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag tror att kvaliten K12 är tillåten att klassa fram för brädgårdens personal. Då ska rakhet, kvistighet och träfiberriktning bedömas på något vis. Inte alls jättehöga krav. Så det brukar sägas att riktigt fina och raka reglar på brädgården håller K12. Jag har iaf gått på just detta för takstolarna till min frigga och garage, och låtit programmet spotta ur sig dimensioner
8 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.