8 464 läst ·
11 svar
8k läst
11 svar
Gammalt ladugårdstak
Hej,
Vi har en stor och gammal lagård. Taket är som jag fattar det ett gammalt spåntak som man lagt pannor på.
Nu är saken den att det läker på några ställen och måste åtgärdas. Och då så ekonomiskt som möjligt.
Det är på något ställe bara en saknad/skada panna. Men på minst två ställen är det flera saknade pannor där taket under tagit skada.
Små ställen har jag förhoppning att det bara ska gå att undersöka noggrannare och sedan byta panna.
Dom två större skadorna hade jag tänkt att man skulle kunna ta bort pannorna och riva bort spåntaket och sedan lägga på plåt enligt den här länken.
Eventuellt att jag undan för undan skulle kunna byta hela taket på detta sätta utan en fruktad ekonomisk situation.
Så vad jag undrar är detta om jag byter delar av taket till plåt, behöver jag undertak? (väv eller annat)
Åsikter i övrigt om problemet? Är det helt från vettet att byta delar av taket till plåt?
Vi har en stor och gammal lagård. Taket är som jag fattar det ett gammalt spåntak som man lagt pannor på.
Nu är saken den att det läker på några ställen och måste åtgärdas. Och då så ekonomiskt som möjligt.
Det är på något ställe bara en saknad/skada panna. Men på minst två ställen är det flera saknade pannor där taket under tagit skada.
Små ställen har jag förhoppning att det bara ska gå att undersöka noggrannare och sedan byta panna.
Dom två större skadorna hade jag tänkt att man skulle kunna ta bort pannorna och riva bort spåntaket och sedan lägga på plåt enligt den här länken.
Eventuellt att jag undan för undan skulle kunna byta hela taket på detta sätta utan en fruktad ekonomisk situation.
Så vad jag undrar är detta om jag byter delar av taket till plåt, behöver jag undertak? (väv eller annat)
Åsikter i övrigt om problemet? Är det helt från vettet att byta delar av taket till plåt?
Jag har ett likadant tak jag, spån under och sedan pannor. På de ställen det har läckt har jag bytt ut de trasiga pannorna. Det finns en del större skador som man ser underifrån, men när läckaget uppifrån upphört så blir de knappast värre. Mitt råd är att laga med ny läkt och nya pannor där du har de stora skadorna. Det behöver inte vara något under läkten i en gammal lada (förutom bjälkar/takstolar/stockar) som dessa vilar på.
Kort sagt: Behåll och lappa, det blir billigast och snyggast!
Kort sagt: Behåll och lappa, det blir billigast och snyggast!
Så du tog inte bort det skadade spåntaket under utan fixade bara läkten och på med nya pannor?LOS skrev:
Min tanke var att ta bort spåntaket för att veta hur det sår till och sedan få bort det för att underlätta framtida bedömning om hur det står till med taket. Plåt tänkte jag för ekonomin och i hopp om att det skulle ge det mest underhållsfria taket.
Funkar det som jag tänkt är planen att undan för undan byta hela taket till plåt. På så sätt får nytt fräscht tak som jag vet hur det står till med och utan att det blir frågan om brutala pengar i en stöt.
Snygghetsfaktorn på ladugården är inte speciellt högt prioriterad.
Precis. Under spåntaket finns ju den bärande konstruktionen av stockar och den ser man ju bra innefrån och så länge den är ok så tycker jag inte det finns någon anledning och ge sig på spåntaket. Det blir ett jättejobb att ta bort alltihopa.serdt skrev:
Spar spillertaket under så har du ett bra skydd för den kondens som bildas under plåttaket.
Tänk på att om du lägger plåt på en del av taket kan det bli problem med att rikta taket. Så länge det ligger tegel på så ser det rakt och fint ut men plåten avslöjar alla nivåskillnader.
Tänk på att om du lägger plåt på en del av taket kan det bli problem med att rikta taket. Så länge det ligger tegel på så ser det rakt och fint ut men plåten avslöjar alla nivåskillnader.
Så koncensus hittills är att behålla spånet. Om jag gör detta och väljer pannor, räcker det då att lägga på ny läkt och nya pannor? D.v.s. lämna det skadade spåntaket under?
Och plåttaket, måste jag verkligen ha något under det för att ta hand om kondens? Byggnaden är ju inte tätt och det känns som om cirkulationen borde kunna ta hand om en del kondens.
Är det mer jobb rikta med eller utan spåntaket?
Och har dessa nivåskillnader någon funktionell inverkan? D.v.s. ställer till problem.
Och plåttaket, måste jag verkligen ha något under det för att ta hand om kondens? Byggnaden är ju inte tätt och det känns som om cirkulationen borde kunna ta hand om en del kondens.
Är det mer jobb rikta med eller utan spåntaket?
Och har dessa nivåskillnader någon funktionell inverkan? D.v.s. ställer till problem.
Mitt råd är att låta spåntaket vara. Det blir inte så mycket kondens men speciellt på våren kan det droppa lite. Det blir i alla fall mindre jobb att låta det ligga. Det gör ingen skada.
Kolla "ryttarna" dvs de bräder som löper från nock till takfot. Om dessa är dåliga måste du byta.
Sedan är det bara att lägga på ny läkt och palla under så att det blir rakt både horisontellt och vertikalt.
För plåt erfordras ju färre läkt så det blir billigare. Eftersom denna läkt är grövre än tegelläkten kan tegelläkten ligga kvar där det går - mindre jobb.
Spåntaket har ingen inverkan på hur du riktar eftersom det ligger under det nya taket.
Klart att man kan låta bli att rikta taket men det kommer inte att se kul ut när det är klart...
Tycker definitivt att plåt är att föredra.
Kolla "ryttarna" dvs de bräder som löper från nock till takfot. Om dessa är dåliga måste du byta.
Sedan är det bara att lägga på ny läkt och palla under så att det blir rakt både horisontellt och vertikalt.
För plåt erfordras ju färre läkt så det blir billigare. Eftersom denna läkt är grövre än tegelläkten kan tegelläkten ligga kvar där det går - mindre jobb.
Spåntaket har ingen inverkan på hur du riktar eftersom det ligger under det nya taket.
Klart att man kan låta bli att rikta taket men det kommer inte att se kul ut när det är klart...
Tycker definitivt att plåt är att föredra.
Ja det låter helt klart att det är klokt att spara spåntaket och åtgärda det på de skadade områdena. Och gör det ingen skada under plåten så är det ju bara dumt att lägga ner jobb på att ta bort det.
Behöver jag bara åtgärda spåntaket om ryttarna är dåliga? (d.v.s. dåligt spån med ok ryttare behöver ingen åtgärd)
Och plåt är jag helt inne på, det får vara fult, men är pratiskt och känns som mindre underhåll och det är viktigt eftersom det är så mycket tak det handlar om. (som dessutom är farligt högt)
Vad är åsikten om min tanke att byta taket helt till plåt undan för undan? Kommer det ställa till problem med att rikta det?
Behöver jag bara åtgärda spåntaket om ryttarna är dåliga? (d.v.s. dåligt spån med ok ryttare behöver ingen åtgärd)
Och plåt är jag helt inne på, det får vara fult, men är pratiskt och känns som mindre underhåll och det är viktigt eftersom det är så mycket tak det handlar om. (som dessutom är farligt högt)
Vad är åsikten om min tanke att byta taket helt till plåt undan för undan? Kommer det ställa till problem med att rikta det?
Hej var i samma situation som du min rekommendation är att bita i det sura äpplet och lägga plåt på hela taket med en gång.
Mycket enklare att få det rakt och snyggt, du riskerar inte heller att få färgskiftningar (solblekning+plåt från olika tillverknings batcher om du köper och byter lite i taget).
Jag har ca 400m2 och betalade runt 30000 inkl ränndalar och nockplåtar. Se till att beställa allt på en gång så kan du få plåtsjoken tillkapade i rätt längd (spar mycket tid). Jag rekommenderar starkt att lägga plåt med tegelröd färg tycker att det get ett betydligt "lättare" och snyggare utseende än svart men smaken är som....
Jag behöll spåntaket men fick spika ny läkt (behöll den gamla och spikade den nya parallellt).
Mycket enklare att få det rakt och snyggt, du riskerar inte heller att få färgskiftningar (solblekning+plåt från olika tillverknings batcher om du köper och byter lite i taget).
Jag har ca 400m2 och betalade runt 30000 inkl ränndalar och nockplåtar. Se till att beställa allt på en gång så kan du få plåtsjoken tillkapade i rätt längd (spar mycket tid). Jag rekommenderar starkt att lägga plåt med tegelröd färg tycker att det get ett betydligt "lättare" och snyggare utseende än svart men smaken är som....
Jag behöll spåntaket men fick spika ny läkt (behöll den gamla och spikade den nya parallellt).
Ja du har helt rätt i att det nog är det klokaste sättet. Däremot är jag tveksam till om jag har ekonomin till det just denna stund, taket är väldigt stort.
Har upptäckt en läcka vid en ränndal också. Pannorna runt ser ok ut från marken. Vad är det mest troliga felet då? Att rännan läcker i skavarna? Att det regnar så pass mycket att det forsar över rännan in under pannorna på andra sidan?
Har upptäckt en läcka vid en ränndal också. Pannorna runt ser ok ut från marken. Vad är det mest troliga felet då? Att rännan läcker i skavarna? Att det regnar så pass mycket att det forsar över rännan in under pannorna på andra sidan?
Klicka här för att svara