galvat eller målat plåttak

12k läst  27 svar

1. N
    Medlem Nivå 8
    Hej har tänkt lägga ett falsat plåttak och funderar nu på om jag skall välja ett som är färdigmålat eller ett omålat av galvaniserad plåt. Är det någon som vet om för och nackdelar. ???

2. R
    Medlem Nivå 2

Re: galvat eller målat plåttak

Den enda fördelen med ett tak av galvplåt är att ytan blir lite mer gammeldags, men ärligt...de flesta noterar det inte, och gör de det ser de ändå ingen skillnad från marken.

Mycket extrajobb med galv också.
    Avbetning, grundmålning och 2 lager topfärg.

Plastisol lackad plåt är nog bäst.
    Och vill du ha en målad yta, ta då plåt med polyesterlack (ex prelaq nova) Den kan du måla direkt med topfärg utan förarbete.

3. F
    Medlem Nivå 1

Jag går i samma funderingar som dig och har bestämt mig för galvat tak. Framförallt för att jag tror det kommer att bli snyggt men också för att de plåtisar jag disskuterat detta med tycker att det är ett bra alternativ.
    De svarta taken med plastbeläggning ser ju väldigt ruggiga och trista ut efter ett par år om någon råkat skada beläggnnigen, man ser ofta stora sjok som lossnar, flagnar på den typen av falsade tak. Hu lätt är det att fixa det?

Vill jag har ett målat tak kan jag lägga ett galvat tak och måla det efter några år. Då får färgen bra vidhäftning på den galvade ytan. Då får jag dessutom ett tjockare galvskikt än om jag valt en förmålad plåt.

Det tycks också vara en trend med någon aluminiumlegering, men den lär vara marigare att bocka.

4. R
    Medlem Nivå 2

Trenden lär hålla i sig. Det är aluzink du tänker på och den ytbehandlingen är MYCKET beständigare än galv. Och den är förvisso sprödare än galv men den skillnaden är försummbar. Vill man ha en beständig "galv look" så är aluzink klart bäst.

Det finns två typer av plasbeläggningar.
    Den första är plastisol, och det är den som kan flagna av i "stora sjok". Men inte efter bara ett par år.
    Den nyare typen håller mycket bättre. Den heter polyesterlack. Den går att måla närsomhelst efter läggningen utan underarbete. Färgen fäster direkt. Plastisoltak kräver mer förarbete än polyester och ofta krävs det att man måste få bort all den gamla färgen innan man målar ,och det behöver man altså inte på polyesterlackad plåt.

Med polyesterlackad plåt behöver du inte vänta på att galvytan ska oxidera, och du behöver inte grundmåla taket.

5. J
    Medlem Nivå 2

Men hur mycket jobbigare är det att lägga aluzink jämfört med galvat?

Janne

6. R
    Medlem Nivå 2

Ingen skillnad alls.

7. J
    Medlem Nivå 2

Jag citerar vår arkitekt:

"Aluzinken sätter jag ett frågetecken framför: När jag pratade med firman lät de lite undrande över att ha det som taktäckning, möjligen finns det inte som plåtar, utan man mste bandtäcka (dyrt)."

Därav min fråga ovan ???

Janne

8. R
    Medlem Nivå 2

Jag förstår inte vad han menar riktigt. Aluzink finns både i format och på band, precis som vanlig plåt. Och den kostar lika mycket.

Vilken typ av taktäckning är det frågan om?

Sortimentet på profilerad aluzink är nog ganska begränsat om det är det han menar....
    För jag trodde att du menade just traditionell taktäkning med band.

9. A
    Medlem Nivå 1

Jag gillar utseendet på bandtäckta tak, men eftersom
    det inte är nåt för vanliga dödliga att utföra, så
    funderar jag på gasell classic som dessutom finns i
    lite ovanligare färger, vi vill gärna ha ärggrönt.
    Nån som har erfarenhet av det ?

10. dadid
    Medlem Nivå 7

http://www.clix.se

Jag har inte personlig erfarenhet av Clix, men det verkar attans så smidigt om takformen inte är allt för invecklad.

/Dadid

• Laddar…
  11. K
    Medlem Nivå 3

Roger!
    Du som verkar väl bevandrad inom plåtläggning och materialkvaliteter...
    Vad för plåt hade DU lagt på ett mindre tak (5x1.5)? Främst med tanke på hållbarhet men även hur lätt det är att lägga samt förstås pris.
    Färg ljusgrå (alt. galv/aluzink)

Tack på förhand!

12. H
    Medlem Nivå 1

Jag som inte har med saken att göra :) skulle låtit en plåtslagare lägga Aluzink, alt. Prelaq nova i snygga band på taket. Så litet tak borde inte kosta skjortan att lägga! Ser liksom trevligare ut än profilerad plåt...//Hasse

13. K
    Medlem Nivå 2

Priset beror bla på om det är mycket hinder eller ej,är det inga hinder ska det inte vara särskilt dyrt att täcka ett sånt litet tak.

14. R
    Medlem Nivå 2

Jag tror att jag skulle lagt aluzink i band eller som skivtäckning.
    Enligt SSAB har aluzink en teoretisk livslängd som är 7 gånger längre än galvad plåt. Jag tror att den även går bra att måla, men jag har aldrig provat eller hört talas om någon som gjort det.
    Ett tak går väl på mellan 300 och 500 :-/kvm.

15. J
    Medlem Nivå 2

Jepp, det var min tanke.

Men det verkar onekligen som aluzinken är det man bör välja. Jag var inne på clix (tack för tipset, Dadid) och där stod det att aluzinken var obetydligt dyrare än varmförzinkad. Jag utgår från att varmförzinkad är samma sak som galvat??

Janne

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: