1 236 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Tegla om taket???
Hej...
Jag ska bytta telgel på mitt hus... Men det är så att nu finns det ingen papp under teglet. HUset är ett gamalt hus från 1800 talet.
SÅ frågan är hur man ska göra? ska jag lägga plyfa och pappa uppe på det. Eller ska man lägga någon ting annat istället? Har hört talas om någon matta man kan lägga eller ska man spika masonit????
MVh Thomas
Jag ska bytta telgel på mitt hus... Men det är så att nu finns det ingen papp under teglet. HUset är ett gamalt hus från 1800 talet.
SÅ frågan är hur man ska göra? ska jag lägga plyfa och pappa uppe på det. Eller ska man lägga någon ting annat istället? Har hört talas om någon matta man kan lägga eller ska man spika masonit????
MVh Thomas
Vad är det som ligger där idag?
Plyfa känns helt fel. Råspont skulle jag lägga om det inte finns något alls.
Plyfa känns helt fel. Råspont skulle jag lägga om det inte finns något alls.
Vi lade nytt tegel på vårt tak för 2 år sedan, också ett gammalt hus utan papp under gamla teglet. Vet inte vad takkonstruktionen kallas men det var tydligen normalt konstruerat tak för den tiden, med brädor som lagts från nock till fot, och lite omlott så att det blir "rännor" ned till takfoten. Dvs. brädorna läggs uppifrån och ned, och inte från sida till sida...
Nåväl, takläggarna lade på takpapp direkt på detta, vissa takläggare jag kontaktade ville lägga masonit också men de som utförde jobbet sade att dom "alltid" gjorde på detta sätt på denna typ av tak.
Läkt etc. som vanligt för övrigt.
Nåväl, takläggarna lade på takpapp direkt på detta, vissa takläggare jag kontaktade ville lägga masonit också men de som utförde jobbet sade att dom "alltid" gjorde på detta sätt på denna typ av tak.
Läkt etc. som vanligt för övrigt.
Klicka här för att svara
