nimhed
nimhed: Lägg ut en annons på blocket. "Tegelpannor bortskänkes mot att ni plockar ner dem själva. Nerplocket måste ske innan den 15:e april" (eller när du nu vill ha bort dem). Jag tror det blir svårt att få något för dem om de inte är nerplockade. Jag tror absolut du kommer få napp. Om du vill suga ut lite småpengar så är det nockpannorna som är värdefullast.
1 svar · 4,0k läst
H
henrik65: Vill helst ha tegel, men de flesta takläggare avråder från gammalt tegel. Medan andra säger att det är jättebra. Teglet är ganska ojämt i formen ("krigskvalitet"). Om jag ska ta plåt funderar jag på lite renare profiler än vanlig trp. Kanske "modern" eller "pannplåt med rilla" från Plannja. Tycker också att klick-plåten från falsat.se ser väldigt bra ut. Har dock inte hittat
9 svar · 9,2k läst
·
S
sa3afc: [citat] Hej, är själv lite intresserad av det här. Vilka är det som säger att gränsen går vid 350mm, jag tänkte läsa på lite själv.
9 svar · 4,7k läst
Consensus
Consensus: [citat] Absolut! Nedkylningen pga ventilation går ju ner till noll. Däremot så kyls vinden pga värmeutstrålningen, vilket vintertid säkert är en lika bidragande faktor till att temperaturen där uppe sjunker i takt med utetemperaturen. Men det spelar inte så stor roll i minusgrader. Då kommer inte avfuktaren gå ändå.
8 svar · 3,4k läst
T
Travolta76: När vi köpte kåken hade vi samma dilemma som TS. Endast ett badrum i källaren, som var i stort behov av renovering och dränering. Precis som Farzan skriver så är det relativt lätt att bygga en kupa.. Jag kapade en takstol som avväxlades med dubbla 45x220 som limmades och spikades ihop. Tre st 45x220 fick agera nya takstolar till kupan. De fästes med balksko i avväxlingsbalken.
5 svar · 3,9k läst
Consensus
Consensus: Hej, en kallvind är en riskkonstruktion. Så länge det är inspekterbart så vet man hur mycket det växer däruppe. När man bygger in luftspalter som ni gör så har man inte åtgärdat grundproblemet, men gjort det omöjligt att inspektera. Det känns inte bra tycker jag. Problemet försvinner när värmen kommer, men blir ett nytt problem nästa vinter. Kruxet är att hela undertaket (det i
1 svar · 3,9k läst
Bödde
Bödde: Ett litet inlägg i debatten. Vi ska lägga pannplåt, se på www.ekonomistal.se. Kör man längs Österlen så hittar man många hus som valt denna typ av takbeklädnad. Läckert! http://www.ekonomistal.se/bilder/hackeberga3s.jpg
10 svar · 6,7k läst
J
J.A: Sorry, hamnade i fel forum. Någon som kan plocka bort?
1 svar · 2,5k läst
G
gnoll: skillnaden har jag för mig har med höjden och lutningen på taket, men med snökrokar lite utspritt på taket hasar inte snön ner med sådan kraft så (eller inte alls) så ett lättare hinder klarar biffen...
3 svar · 2,5k läst
C
Casca: Det går att ta upp hål utan vidare, men det är viktigt att skydda sig ordentligt.
2 svar · 1,3k läst
MaZtoR
MaZtoR: Jag antar att nummer 2 är en bandtäckning och de kan inte läggas på masonit. De behöver ett plant och fast underlag. Nummer 1 eller 3 handlar om utseende. Klarar takstolarna det så kan du lägga betong/tegelpannor ovanpå eterniten också.
1 svar · 2,7k läst
Consensus
Consensus: Exakt. Det förmodligen enda vattentäta är att plombera all ventilation och installera en sorptionsavfuktare. Trygghetsvakten kan fungera i vissa vindskonstruktioner men långt ifrån alla. Den långsiktiga lösningen måste vara att lägga isoleringen på utsidan och helt enkelt flytta ut daggpunkten från vinden, dvs att skapa en sk klimatvind.
4 svar · 999 läst
Axelzons
Axelzons: Att frakta omkring pannorna upp & ner är lika kostsamt i arbete som ny betongpannor kostar... lerteglet är fortfarande mycket dyrare så där kan man tjäna på det..
6 svar · 1,8k läst
Bödde
Bödde: Ah, bra idé! Du menar att det fungerar om jag ser till att det inte kan cirkulera kalluft?! Det känns som att skulle gå...
2 svar · 1,8k läst
P
pslilleman: skulle hellre rekomendera rådpont och papp. du kan gå på det ,lättare att täta för rör genomföringar det blir rakt med masoniten blir det 4 lager på varandra i skarvarna svårare att lag om det skulle gå hål i en skiva än om det går hål i pappen. och skall du också kanske inreda upp till nock på insidan så blir luftningen mindre eftersom masoniten hänger mellan takstolarna som
6 svar · 6,6k läst
M
MalinW: Vi har fått två offerter på plåtläggning av tak samt entretak, ventilationshuv, avloppsavluftning samt hängrännor och stuprör. Den ena var på 85 000 då ingick solfångarfästen också. Om vi vill ha Clix blev det 7500 extra. Den andra var på 75 000 utan solfångarfästen och utan fotränna, dvs ingen större skillnad om det inkluderas. Denna var med Clix. Undertaket kommer att göras
11 svar · 12,6k läst
S
storkarp: Jag skal riva ut en ovanvåning nästan fullständigt förutom ett badrum som jag tänker spara och ha som extratoa. Jag funderar på att höja taket så att det ligger på ovansidan av hanbjälkarna och sedan göra krypbara kattvindar. Mellan dessa i snedtaket naturligtvis lämplig luftspalt. Taket har ingen takfotsventillation och enligt många bedömmare skall det inte vara det heller. Jag
0 svar · 1,6k läst
lastkaj
lastkaj: Plasten är till för att fukten inte ska kondeseras i isoleringen. Fukt kondenseras på den varma sidan, vilket normalt är innesidan. På sommaren kommer således den varma sidan att vara utesidan om plasten och då kommer fukten att kondenseras där. Detta kanske bara blir en teoretisk fråga när det rör uterum eftersom det förmodligen kommer att vara välventilerat. Dessutom blir den stora
5 svar · 8,3k läst
gafsan
gafsan: Aahh, vilket fint hus. Så läckert torn. Kontakta Strömsbro Bleck och Plåt i Gävle. Dom har förvånandsvärt bra priser och dom kan just sådana jobb som ditt. Tro mig, jag fick ringa runt ett bra tag innan jag fick fatt på någon som befattade sig med kulturjobb. Det är långt ifrån alla plåtisar som som klarar det. Skicka PM om du vill veta mer. Vi gjorde tillfälliga lagningar med
6 svar · 2,8k läst
·
M
mackohaj: Tack för ett bra svar... Det verkar som ett vettigt pris. Har du någon aning om tidsåtgången för att lägga ca 250m2, om man är själv med hjälp några dagar??
2 svar · 15,5k läst
A
Amatörbyggaren: Tyvärr inga bilder, stugan befinner sig 22 mil från Uppsala. Som jag nämnde så är takstolarna ( "svensk takstol" tror jag det heter) gjorda av 45x220 regelvirke. Hade tänkt göra en ordentlig ventilationsspalt, ca 45-50 mm närmast råsponttaket, med kontakt med övriga kallvinden och takfoten, under spalten antingen 4-5 mm board eller kanske 20 mm halvhård specialskiva och under denna
4 svar · 5,8k läst
gadu^
gadu^: det finns lite överallt... läs lite på paroc och isover hemsida så hittar du mängder av beskrivningar och illustrationer. Lycka till.
1 svar · 8,3k läst
E
etna: Jag har ett timmerhus från 1822 med en övervåning som jag vill göra mer användbar. Tanken är att öka användbar yta genom att höja taket ca 30-40 cm samt samtidigt öka på isoleringsskiktet. Idag är takhöjden ut mot takfot 1 meter. om man höjer taket så att höjden istället blir 1,30-1,40 så ökar ju ytan nå't våldsamt! Jag skulle vilja ha lite hjälp med den tekniska lösningen
0 svar · 1,8k läst
M
mattiasj78: Borde kanske förtydligat att min ränndalsplåt har en sarg på nästan 10 cm i samma höjd som bärläkten, så det är inte helt enkelt att lägga pannor ut i ränndalen. Om någon annan hittar tråden kan jag dock informera om att det enligt branchstandard verkar vara 15 cm från plåtkant (dvs ytterkant sarg i mitt fall) som gäller.
2 svar · 8,6k läst
pysslan
pysslan: Det blir ingen takomläggning förrän till sommaren, men vill vara ute i god tid med tandke på att få hantverkare. Det är ju många som vill utnyttja ROT-avdraget
7 svar · 2,2k läst
E
Elvis69: Ja det första man blir blind på är ögonen...;)
3 svar · 1,1k läst
T
tjena: du måste ta bort eterniten om du ska ha plåt på....ska vara papp under plåten..inget annat
2 svar · 1,7k läst
lastkaj
lastkaj: Jag använde råspont och hyvlade ner den i nocken.
1 svar · 940 läst
pa.albinsson
pa.albinsson: [citat] Hela skorstenen är inklädd så det är tätt uppifrån också.
10 svar · 6,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.