Hej,
Ska bygga en altan ovanpå en tillbyggnad där taket är av dubbelfalsad plåt. Hade tänkt använda en tak-snö-glid-fäste ala Martin Timell men det känns inget vidare. Visst fungerar den att ta upp krafter neråt men när min altan sticker ut över 2.5 meter utanför taket under så blir det en del dragkrafter ifrån fasaden sett. Skulle vilja skruva något direkt genom plåten i takstolarna ganska nära slutet på utbyggnaden. Vet någon om det finns någon firma som säljer godkända skruvar med någon packning eller liknande ... eller vad gör man???
Bifogar lite bilder om det gör det tydligare... En av bilderna visar bärlinorna som sticker ut och jag har valt att gå på 45x195 vilket gör att jag behöver stöd runt 2.8 ifrån ytterkant av altan under bärlinorna... och som sagt ta upp dom dragkrafter som vill välta altanen ifrån huset...
tips???

Bild2 bekriver problemet bäst...
 
  • Altan2009.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan2009_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan2009_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Personligen hade jag inte velat göra hål i ett tak på det sättet, vatten letar sig in precis överallt om det är så. Så jag hade haft det som en absolut sista åtgärd.

Kan du inte sätta knän eller nåt under utsticket? Stolpar ner i marken?
 
Jag skulle använda mig av falsfästen som man använder för att montera stegar på dubbelfalsadetak.
Du kan även använda distanserna med falsfästena för att underlätta infästningen av trallen då falsfästena är gjorda i 6mm stål


Då slipper du göra hål i taket som det förr eller senare kommer läcka in via. Om du måste göra hål i taket så finns det specialla gummibrickor som du kan använda dig av. Alla dessa produkter hittar på hos de stora plåtleverantörerna. Tex Bevego och Lindab. Om du inte harmöjlighet att handla där så kan din lokala plåtslagare hjälpa dig att köpa ut materialet.

Lycka till med altanen.
 
  • fals.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK tack för tipsen...

Nu blev det hål ialla fall. Fast vi monterade u-profilerna direkt ovan takstolarna och 5 cm ut ifrån takstolen sett.. Så läcker det så läcker det ner i takfoten... Är min teori..

Fast vi körde med sillicon och epdm gummi. (samma som farmarskruvarna har.) Köptes på Kuntze.

Min altan/terass kommer ialla fall inte att ramla ner :-)
U-profilerna gjordes av smidesverkstad för 100:- styck... 4mm järn.
Skruvades med 6,5x100mm farmarskruv ifrån Sifverts.
 
  • altanbeslag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.