Tak & Vind
spajker: Hur vet man om det är eternit i plattorna? Vi bor i ett hus från -62 och våra "takplattor" ser ut som shingel plattor.... Fanns det shingel -62 eller det är eternitplattor?
Norell: Hmm, frågar du det nu?? Tror det var 18g/1.2mm och 50mm långa, men det var det jag hade tillgång till, det räcker ju med kortare..
FredrikR: Personligen skulle ja tro att gips är godkänt, dock sägs det att gips vittrar sönder/blir poröst av värmen, vilket inte mineriten ska göra. Gips räknas väl som obrännbar yta bredvid/bakom en kamin, så det borde väl gälla i ett tak också?
JanneL: Det går tydligen att lägga Falsat med 7 graders taklutning. http://www.falsat.se/pdf/taksakerhetsregler.pdf
Peppe_e: Tror inte heller att det blir för tätt med nockband. Känns som nån som har dåligt att göra å vill ha snabba pengar. Förmodligen har ni likadant tegel på era hus så han kan fasonera dom färdigt på verkstan å bara smälla upp sen. Kanske tar nån timme på sin höjd på varje hus.
Montörn: Tack för alla svar. Jag ska skruva bort plåten till våren och lägga masonit på takstolarna och sätta plast på insidan om jag har förstått alla rätt. Då blir det alltså utifrån sett plåt,läkt 25mm, masonit,50mm luftspalt,isolering,fuktspärr,innertak.
Consensus: Jag skulle inte använda en kallvind som förråd pga den delikata fuktbalansen och mögelrisken. Möjligen skulle jag lägga upp icke-organiskt material, inget annat. Den seriöse bygger om kallvinden till en klimatvind, då försvinner dessa begränsningar. Men då får man isolera "utifrån-in", inte tvärtom som i kallvind. *edit* Läste länken ovan. Paroc redovisar på sin hemsida alla
4integration: Halloj igen, Dags att återuppliva gamla minnen :( Jag lagade taket och det har funkat tills nu men har nu börjat läcka igen...så nu får det bli en takläggare som kommer och gör jobbet. Troligen kommer grannen köra samma operation när det ändå görs och husen är lika gamla och sannolikt lika dåligt underhållna på taket. Min far fick sitt garagetak fixat för något år sedan och
andreas_gbg_: Hej. Har ingen aning om jag hamnat i rätt forumdel, men hittade inte riktigt någon som passade. Det är så att på övervåningen av vårat hus har vi en balkongdörr där vi kan kliva ut på taket över en tillbyggnad, det är alltså förberett för att bygga en uteplats där, finns även en översiktsritning som använts för bygglov en gång i tiden men som aldrig blev av. Nu vill jag
OverAndOut: Sant. Den lite lägre taklutningen är till fördel där men inte vid snölastberäkningar...
imported_Mogge: Verkar ju helt klart vara en intressant lösning... Ska läsa mera om deras produkt.
redheat: Har beställt 1000 st stål farmarskruv ärggrön, plåtfirman där sa att gick lika bra med det. Dom hade användt aluskruv tidigare på ett taket, men dom var svåra att dra i med skruvdragare för dom ville gå av
GoEk: Uppdatering, blev Icopal "Decra Classic" i "Antikröd" nyans. Var efter ett noggrant läktjobb väldigt enkelt att lägga med ett mycket bra resultat, hoppas verkligen att det är ett tak man kan vara nöjd med 15-20 år:
Mäster: För ca tie år sen tog vi 285+moms/m2, förra arbetsplatsen, tror inte de höjt så mycket, vi diskuterade det förra sommarn, men minns inga siffror, Ingen dramatisk ökning iallafall, I så fall mest beroende på eventuell ökning av stålpris Iofs inte stockholmsfirma, men vi var där titt som tätt...
friggfrigg: Det är stor skillnad mellan takfirma och takfirma, hade du frågat mig hade jag väl sagt 140/150:-/kvm inkl. material och arbete. Exklusive moms. Det är stor skillnad på "proffspapp" och papp som går att köpa på byggvaruhus. Finns dessutom ingen takfirma (vad jag vet) som använder sig av papp från byggvaruhus. Dessutom har du ju garantin som är värd en hel del som du säger. Brukar
fremar: Kanske nåt man bör ge sig på att fixa när det blir aktuellt med ett takbyte? Betongpannorna på vårt hus är ju sen -75 och undertaket är bara masonit. Fast takstolar mm ser ut som nya så det verkar ju ha funkat rätt bra. En del kondesfukt har det ju varit och sen hade nockbanden torkat bort i småbitar så dem bytte jag i sommar. Innan det så blev masoniten fuktig när det blåste in
Dejvan: En målare vi känner körde över vårat tak med helmatt vit oljefärg, som också kunde användas som spärrskikt vid inrökta tak... Eftersom vi var osäkra på vad taket var målat med innan påstod han att det var det säkraste kortet. Väldigt "skvättig" färg att måla, så se till att täck över ordentligt. Det bågnade oroväckande och såg ut som en gigantisk hängmatta när det blev
Rickard_Safe: Hej, Kul att ni skriver om oss. Eftersom detta är ett kul forum där jag ofta läser lite för mitt eget husbyggande kanske jag kan ge lite tillbaka på de områden vi kan något. Gällande billiga sensorer.. Nej, dom är inte specade för vilken temperatur toleranser på rf gäller. Faktum är att det är smått omöjligt att lämna in en sensor för sådan kalibrering vid annan temp än 25C.
langnes66: gr sanering..har själv jobbat där..ring dit vetja..finns i borlänge,hofors,gävle bla
Micke H: om det är krångligt så kanske du ska satsa på att köpa nytt. Materialet är ändå relativt billigt och det viktigaste är att det är helt och vindtätt. // Micke
Consensus: Så här års betyder mer ventilation att det blir fuktigare på vinden och därmed mer rimfrost. Att elda däremot är bra, för då höjer du temperaturen på vinden. Varm luft kan bära mer fukt innan den kondenserar. Sätt dig in i ämnet "kallvind" och bli förbryllad precis som vi andra. Det verkar inte finnas någon bra lösning, nja förutom att skippa hela konceptet förstås och bygga
erber: Hej! Går i tankar att slå ut innertaket i vardagsrummet och öppna upp hela vägen upp i nock. Idag är takstolarna 200x45 och fackverk. Men för att få till det så måste ju själva fackverket väck. Och takstolen måste ju då förstärkas på något sätt. Någon som har en susning om hur man brukar göra. Kan ju inte vara något unikt. Har sökt lite här, men inte hittat något bra svar.
minimipp: Vi ska byta taket på vårt gamla hus:o Vi har idag eternittak med sticketak under. Vi har en utbyggnad på kortsidan och en liten på långsidan vi har tankar på att bygga ut den ena utbyggnaden på kortsidan så att den blir lika bred som huset och lyfta det taket till det andra takets höjd så det blir en förlängning av huset istället. Det nya taket hade vi tänkt lägga btgpannor på.
Ricky_SE: Betong pannor är väl det billigaste man kan lägga på taket, gav 50:- kvadraten. Läkt, plåt, papp och råspont från Byggmax. Använde däremot YAM papp på alla ytor utom takfot, nock och ränndalar. Finns ingen anledning med YAP på ytor där inte pappen böjs eller riskerar rörelse i underlaget... Ingår även nocktätning och fågelband i dessa 20K och fick en halv pall pannor över :-)
Thage: oj... jag skulle nog inte inreda den vinden. Eller jo kanske. Frågan är om det är värt att lägga pengarna på det? Jag tror att om det inte är större så klarar du nog mycket själv, mer än du tror! Du har ju pejling på regling,luftspalten osv. Allt kan man läsa sig till. Ta gärna kort och ladda upp! Mvh / Thage
kung_bore: http://www.takstolsfabriken.se/offert.php Det låter som m ni vill ha en A-takstol. Denna takstol kräver en nockbalk som går igenom hela huset och som (beroende på huslängd) kommer att behöva avlastas på 2 st pelare inuti huset. Kolla med närmaste takstolsleverantör.