3 203 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Hur ska det se ut vid takfoten?
Jag håller på att måla om huset nu och såg då att det verkar som att vatten rinner ner efter fotbrädan eller vad den vitmålade brädan som hängrännan sitter i heter. Undertaket är nån form av masonit och yttertaket är Zanda betongpannor. Som ni ser på bilden http://sg.kicks-ass.org/hus/20090524055.jpg så ligger betongpannorna direkt på fotbrädan. Bör jag försöka med att få dit någon plåt som leder ner vattnet i hängrännan istället för att det som det gör nu rinner ner efter brädan ibland?
Vattnet rinner väl på betongteglet och rakt ned i hängrännan? Det skall i pricip inte vara något vatten på masoniten, om inte någon panna gått sönder eller liknande.
Man kan sätta en takfotsplåt under masoniten (på takfotsbrädan) för att vara säker på att eventuellt läckande vatten hamnar i rännan.
Man kan sätta en takfotsplåt under masoniten (på takfotsbrädan) för att vara säker på att eventuellt läckande vatten hamnar i rännan.
De är inte vatten som rinner på masoninet som kommer ner på takfotsbrädan, utan vatten som tar sig uppåt på undersidan av betongpannorna tror jag. Vet inte riktigt var masoniten slutar, men den slutar iallafall före den takfotsbrädan. Den går inte upp på den brädan vad jag kunde se, så den måste sluta någonstans bakom den.
Ok, så det kommer vatten på takfotsbrädan.... Trodde du bara var orolig för att det kunde göra det.
Om du skruvar en takfotsplåt ovanpå takfotsbrädan så borde du kunna leda ned vattnet i rännan. Det är ju en "platt" plåt med en läpp som är nedvikt i ändan. Om vattnet kryper bakåt under pannan borde det ju släppa när det kommer till plåtten och sen rinna ned i rännan.
Om du skruvar en takfotsplåt ovanpå takfotsbrädan så borde du kunna leda ned vattnet i rännan. Det är ju en "platt" plåt med en läpp som är nedvikt i ändan. Om vattnet kryper bakåt under pannan borde det ju släppa när det kommer till plåtten och sen rinna ned i rännan.
Klicka här för att svara