2 131 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Byta hängränna
Jag har en hängränna som har rostat sönder på mitt garage, garaget är byggt för närmare 80 år sedan så det är inte direkt rakt. Det rekomenderas att man ska ha en lutning påhängrännan på ungefär 3mm per meter, hur ser man till att man får det? Med tanke på att taket inte är rakt har jag ingen referenspunkt att utgå från.
Tips mottages gärna.
Tips mottages gärna.
Vattenpass?
Använd ett slangvattenpass vid start och slut och räkna sedan ned rätt nivå vid slutpunkten med tanke på längd och lutningskrav. Fäst spikar (tex dyckert) i start- o slutpunkterna och spänn ett murarsnöre mellan spikarna och ta ut måtten för beslagen.
Eller använd en laser!
Eller använd en laser!
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Det är minst 5 mm per meter fall du ska ha,om det är korta krok som du ska sätta så är det väl bara att snäppa ut ett rejält fall så att du ser att det lutar åt rätt håll med ett kritsnöre och skruva kroken efter den linjken sen,men man kanske inte ska överdriva fallet iaf.Det beror ju lite på hur långt fallet är.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden