Tak & Vind
jerk: I förra huset jag byggde så ingick Isover. Problemet med dem är att när man monterat dem så tenderar dom att ramla ner från det svarta fuktskyddet som släpper från isolerskivan. Jag tyckte att dom var bökiga att hålla på med. När man väl isolerat klart (typ lösull) är det inget problem men fram tills dess så fick jag gå och efterjustera på många ställen. Det ingick en kantkniv
glenn30: hej jag satte oxå upp en huv på min skorsten som är 1,50/80 cm,8 kanaler har jag o eldar dagligen med ved,1500:- kosta det,röd blev den.
Bödde: Målarfog här också, eller ingenting alls. Är det inte för ojämnt och för stora springor mellan balk och tak tycker jag det är snyggt med lite springor!
Dejvan: Lyfter tråden igen. Inga mer erfarenheter av detta? Verkar ju vara ett bättre alternativ vid renovering av tak på äldre hus utan luftspalt..... Finns det andra tillverkare av diffusionsöppen papp/duk?
arne: Har ett liknande hus med "svensk takstol" och jag flyttade mina kattvindsväggar ända ut till snedsträvorna. Enligt bla forumet så ska de bärande delarna av takstolen vara hanbjälken samt snedsträvorna Men har du inga snedsträvor så kan det nog bli problematiskt. Du får nog vänta på svar av någon som förstår sig på sånt här ,-)
Seb: Det tog sin tid.... Dryga månaden och det är fortfarande inte riktigt torrt. Men det är inte så konstigt eftersom det här i Södermanland är snöande och töande varje dag sedan december. Så snart luften blir torrare och blåsigt så brukar det bli torrt snabbt. Min slutsats för att mitt tak blivit bättre, är att jag tidigare hade återkommande stora fuktfläckar direkt efter
Åmmebergare: Priset på 45000:- var för betongpannor, trots att jag frågade byggaren om lertegel. Verkar det rimligt utan rivning? (han skulle ju bygga utanpå spånet) Vi har huset som sommarstuga och har upplevt den som varm och ombonad på vår/höst, trots att det inte finns någon mer isolering på taket än vad som syns på bilden. Jag hade förväntat mig massvis av sågspån i taket men det var bara
Marive: säger kanske inte så mycket om kvaliten idag men mina svärföräldrar har takpanneplåt från Borga som legat 12-13 år tror jag han sagt, ser fortfarande kanonfint ut.
joedho: Finns det ingen här som kan något om detta?:(
Ignatius: Tack, det blir nog någon liknande lösning till sist, måste bara bli lite varmare ute först.
Consensus: Riktigt! Inomhusluft får absolut inte läcka ut eller ventileras ut till en kallvind.
Consensus: [citat] Nja, grundorsaken till problemet är inte klimatet utan det faktum att konstruktionen med kallvind har daggpunkten inne på vinden. Hur mycket det sedan de facto kondenserar är en annan sak, men när det gör det så gör det det på insidan. Det är alltså en riskkonstruktion. Den historiska förklaringen är att kallvinden fungerar utmärkt så länge man eldar under eldningssäsongen
Panamayellow: tror inte någon bryr sig om tak färg längre förr blev det liv men inte nu tror jag
TheGambler79: [citat] Jo jag har också funderat på det där med avfuktare, har en i torpargrunden och där är väldigt bra förhållanden. Men sen funderar jag mer på att göra en permanent lösning enligt samma tankegångar som jag sett att du förespråkar i andra trådar....d.v.s klimatvind med isolering på utsidan. Det jag tänkte vara att börja med att lägga nytt undertak (duk), 100mm cellplast och
Consensus: Det är ju högst rörigt för tillfället vad som är det rätta angående kallvindar. Tills detta är utrett skulle jag inte göra ett skvatt med isoleringen. Ska man isolera mer så skulle jag lägga det på utsidan av undertaket så att daggpunkten försvinner ut från vinden, tex a la Thermisol. Har du tegel eller betongpannor? Jag antar att de spricker så småningom. Vad gäller betong så
CalleBygger: Japp, mullbräda blir det. Tack för tipsen om tjockleken och det grövre stängslet. Är ute lite efter det lite något liknande som det yviga taket hos Goshandel :-)
LEdlund: Har ingen erfarenhet av snedtak. Men Vi har satt Gapros pärlspont paneltak i hela huset och att använda spikpistolen var kanon! Det var bara att dunka i dem aningen snett, så ser man inte det minsta spikmärke! :)
maddish: Köp på Bauhaus, gjorde vi till hela huset och blev billigare än om vi köpt på mitt jobb med min rabatt(jobbar på byggvaruhus).
ashleyjonathan: Hej Danne Vinden är 75kvm och taket är 38 gradigt med förhöjt väggliv på cirka 130cm. Lagt ut stommen på div. firmor men resten (plåttak, cellplast under plåttak, isolering invändigt mm tar vi hand om själv). Mkt jobb men man lär sig j...t mkt under resan. Hälsn AJ
pirk: Det kan inte kosta mycket med plåtreglar, hör med en stor byggfirma eller en välsorterad byggmaterialaffär. Skruva direkt i betongen med en bra skruvdragare, no problem, well don
sjönära: intressant - ytterligare argument för att inte värma upp taket med lampor dvs att satsa på LED el lågenergi!
JonasFapejo: Precis är det rätt utfört runt dom olika hinderna på taket ( skorsten, avluftningar) och dylikt så håller det upp mot en 40-50 år. Dom vi lägger papptak åt ,Trelleborg waterproofing ger ju 10 + 5 års garanti på materialet och vi på arbetet. Enligt dom på labbet där så håller dom nya papptaken (SBS) mer än 50år
JonasFapejo: Kostar väl komplett mellan 550 - 750 per KVM beroende på vart du bor och hur huset ser ut. Plåtarbeten kan vara rätt dyrt men en krage runt skorsten kan väl gå på mellan 3 - 4 tusen kr skulle ja kunna tänka mig.
gwyrlim: Jag måste fortsätta ösa ur kunskapens källa här på forumet med ännu någon fråga. Vi velar lite fram å tillbaka om vad vi ska sätta i taket och frun börjar vara lite orolig för att det vi sätter upp inte sitter kvar. Panelen som sitter där är 60-70mm bred och är spikad med 2 spikar var 90cm så frågan är hur tunga tak kan man skruva upp i den?
Styx: Tror inte det är så lyckat att sätta panel på cc120. Risken för nedhäng och vridningar är överhängande. Vi har satt 15mm-panel med cc60 någon gång och det har inte vridit sig eller hängt ner hittills, men det känns inte riktigt bra med så stort cc-avstånd i tak.
Mattebatik: Nej, shingel är inte dyrt. Modellen som jag la kostade 90:-sek/m2. Det fina med den sorten som jag valde var att man inte behövde dyra specialbitar. Istället användes samma bitar till både nere vid takfot och nock. Shingel är som sagt väldigt snygt och hållbart. Se dock upp för ojämhter.
Dr.SiC: Kanske en dum fråga men har man takstolar även "i" gaveln? I mitt fall tänkte jag köra med nockbalk och takbalkar så det blir inga riktiga takstolar. Frågan är om jag behöver balkar även i gaveln eller om man kan brukar göra den bärande? Spontant känns det inte som det ska behövas några balkar där, gavlarna borde kunna vara bärande.
Consensus: Hmm... jag önskar att jag vore i din situation, att kunna överväga att bygga om den mögliga kallvinden till en klimatvind. Du har inte liknande funderingar? Det är ju läge att göra om och göra rätt när man ändå byter tak.