4 414 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
spika papptak ?
ska man fästa nytt papptak med spik, om taket inte har någon lutning?
Vad menar du med "inte någon lutning"? Har du ett helt plant tak kan du inte använda takpapp. I så fall är de enda takbeläggningar jag känner till som fungerar helsvetsad rostfri plåt eller en heltäckande gummiduk.
Taket har lite lutning, ca 3 grader. Vi har använt den papp som är till för den lilla lutningen vi har. Glaciärpapp från trebolit. Vi la ytpapp på den gamla pappen. Det är ett förråd.
Men grannen sa att man inte skulle spika i pappen, men i beskrivningen står det ju att man ska använda spik, fast där lutar ju taket ganska mycket. Vi har använt anfaltsklister i alla skarvar och kanter. Räcker det kanske?
Men grannen sa att man inte skulle spika i pappen, men i beskrivningen står det ju att man ska använda spik, fast där lutar ju taket ganska mycket. Vi har använt anfaltsklister i alla skarvar och kanter. Räcker det kanske?
Du ska följa den installationsanvisning som är till pappen du använder. Och där står väl att du ska spika i alla våder, i zigzag med 20 cm mellanrum (vill jag minnas). Pappen måste sitta fast i taket, annars kommer den att blåsa av. Det har inget med takets lutning att göra. Bara asfaltklister räcker inte.
Där pappen säljs brukar det finns en beskrivning av hur du ska göra. Annars finns den säkert på trebolits hemsida. Jag har för mig att man klipper till en kappa och lägger över nocken och sedan limmar den på båda sidor. Är du osäker på något om hur pappen ska läggas så ring trebolit. Dom har folk som svarar på frågor, och dom verkar kunna sin sak.
Klicka här för att svara