Mitt tak som nyligen (2 månader sedan) täckts med aluzink av plåtslagare har blivit lite "vågigt" i bandtäckningens riktning, Någon som har erfarenhet av detta ? Beror det på att det har varit väldigt varmt senaste tiden och att materialet har varit på rulle innan det falsades upp tror ni ?

Det har med värmen att göra ja! Är inget farligt. Men jag själv brukar tänka på att inte dra ihop skivorna så mycket om man täcker på vintern för säkerhets skull. Vet inte om det gör nån nytta, men känns rätt :)

Peppe_e
Jag kom på att vågorna inte allt är i längsriktningen utan tvärs över, tror du att detta är samma fenomen och att även detta kommer "sträcka ut sig" under vintern ?

Skulle helt klart tro det ja!

Låter mer som att skivorna har blivit "vågiga" av falsslutaren. Försvinner inte men kommer inte att synas när plåten blir lite mer matt i färgen.

Vad jag har förstått så har man falsat taket "manuellt", men man kan även göra detta med maskin (men man avstod pga taklutning), har det spelat in att man gjort det manuellt ?? "
Kan man isåfall köra det med maskin ytterligare en gång för att "spänna upp det" och bli av med vågorna.
Vågorna fanns inte där när man täckte taket utan det kom efter att det var falsat,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.