7 899 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Syftet med hängrännor
Hej!
Du slipper gå genom en vägg av vatten när du går ut/in.....
Du leder bort regnvatten till dräneringen/regnuppsamlare...
Samt att det ser ut att vara ordning på grejerna...
Det är de primära aspekterna som jag kommer på...
Sen är det ju hyffsat billig lösning att fixa.
Du slipper gå genom en vägg av vatten när du går ut/in.....
Du leder bort regnvatten till dräneringen/regnuppsamlare...
Samt att det ser ut att vara ordning på grejerna...
Det är de primära aspekterna som jag kommer på...
Sen är det ju hyffsat billig lösning att fixa.
Det där med att skydda grunden med mera tror jag inte så mycket på, de flesta leder ju ut vattnet via stuprör i husknutarna och då blir det ju jättemycket vatten i hörnorna som skulle skada grunden än mer där. Nej huvudanledningen tycker jag är att det blir små diken under takkanten där gräset inte får fäste. Men om man redan har en dåligt fuktskyddad grund så kan ju stuprör och slang ut från huset vara en bra grej eller ännu bättre direkt anslutning till dagcattenledning.
Håller inte med dig, hängrännor håller undan vattnet från fasaden. Det är sällan det regnar utan att det blåser samtidigt. Med det verkar poänglöst om man inte leder bort vattnet från huset - då talar vi minst 4-5 meter. Själv har jag dagvettenledning som tar vattnet, men regar det kraftigt, räcker inte rören till, utan det svämmar över från stuprören.
Där har du nog missuppfattat lite hur det fungerar. Stuprören går inte bara ner i jorden och slutar där. De är anslutna till rör som leder undan vattnet, bort från huset. Rören slutar ofta i en stenkista eller sänkbrunn, eller som jag har det, ut i ett dike i nerderkant av tomten.mlkjhr skrev:Det där med att skydda grunden med mera tror jag inte så mycket på, de flesta leder ju ut vattnet via stuprör i husknutarna och då blir det ju jättemycket vatten i hörnorna som skulle skada grunden än mer där. Nej huvudanledningen tycker jag är att det blir små diken under takkanten där gräset inte får fäste. Men om man redan har en dåligt fuktskyddad grund så kan ju stuprör och slang ut från huset vara en bra grej eller ännu bättre direkt anslutning till dagcattenledning.
Ett vanligt problem med gamla hus är att de här underjordiska rören är igensatta eller avbrutna (eller naturligtvis att folk som fuskar eller inte vet hur det ska vara bara har grävt ner änden på stupröret).
Annars tycker jag att den största vitsen med hängrännorna är att skydda nederkant av fasaden. Om man inte har en meterhög stenfor längst ner ser man hur fasadbrädorna nästan omedelbart börjar ruttna i nederkanten om hängrännorna saknas eller är trasiga.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Från ICOPALs hemsida: "Takavvattning hängrännor och stuprör med tillbehör - ska inte bara leda bort regnvatten och skydda husets grund och källare från fukt- och mögelskador. Takavvattningen är också en synlig del som påverkar husets karaktär och utseende. Det är viktigt att alla detaljer håller hög kvalitet, att man kan välja färg som stämmer med huset i övrigt och att allt kan monteras så att slutresultatet blir tilltalande".
Ungefär detsamma finns att hitta på Wikipedia.
Hängrännor leder ju inte bort mer vatten än husets "bottenarea" tar upp. En tomt som lutar in mot byggnaden gör oftast mer skada än att ha hängrännor.
Marken många gånger runt ett hus är många gånger mättad (ex hösten) men har man en grund utan dränering så vete tusan om hängrännor gör till eller från. Men det är ett ganska effektivt och förhållandevis billigt sätt att på ett kontrollerat sätt få bort vatten från byggnaden.
Det finns massvis med byggnader som klarat sig utan hängrännor i 100 år eller mer, tag valfri lada på landet... I en stad är det helt avgörande dock att få kontroll på avvattningen.
Dock är inte det kommunala så pigga på att man tar ned det i avloppet utan det skall vara dagvattensystemet.
Marken många gånger runt ett hus är många gånger mättad (ex hösten) men har man en grund utan dränering så vete tusan om hängrännor gör till eller från. Men det är ett ganska effektivt och förhållandevis billigt sätt att på ett kontrollerat sätt få bort vatten från byggnaden.
Det finns massvis med byggnader som klarat sig utan hängrännor i 100 år eller mer, tag valfri lada på landet... I en stad är det helt avgörande dock att få kontroll på avvattningen.
Dock är inte det kommunala så pigga på att man tar ned det i avloppet utan det skall vara dagvattensystemet.
Jo, det är klart att Icopal som tillverkat takavvattning försöker höja statusen på detta för att därigenom motivera oss att köpa det onödigt dyrt.Quarc skrev:Från ICOPALs hemsida: "Takavvattning hängrännor och stuprör med tillbehör - ska inte bara leda bort regnvatten och skydda husets grund och källare från fukt- och mögelskador. Takavvattningen är också en synlig del som påverkar husets karaktär och utseende. Det är viktigt att alla detaljer håller hög kvalitet, att man kan välja färg som stämmer med huset i övrigt och att allt kan monteras så att slutresultatet blir tilltalande".
Men inte stod det ungefär samma på Wikipedia? Deras text var betydligt mer saklig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden