Kort fråga:
Vågar jag sätta underlagspappen på skorstenen?

Längre förklaring:
Jag håller på att lägga om taket, och kommer riva undan den gamla underlagspappen imorgon. När jag lägger den nya pappen, hur ska jag göra vid skorstenen? Idag går pappen helt fram mot den, men inte upp på den. Ungefär en decimeter över taket sitter det plåt/blyplåt som en krage på skorstenen så det kommer knappast nåt regn den vägen, men möjligen rinner det ned ifrån nocken. Jag skulle helst låta pappen gå upp en bit på skorstenen, men är osäker på brandrisken. Nån som vet?
Skorstenen är murad av tegelsten och används huvudsakligen på vintern när vi stödeldar för varmvatten och vid köldknäppar för värme.

Ska kontakta leverantören (Isola) när de öppnar också, men det har varit svårt att få vettig information ur dem tidigare, så jag tänkte försöka här samtidigt.

Vet inte vad det finns för regler, men vi hade pappen upp en bit på skorstenen på vårt hus, eldade med pellets och insatskamin. Jag var uppe på vinden och kände på skorstenen när jag eldade som värst i kaminen men skorstenen blev knappt mer än ljummen på utsidan.

Maken till en väninna i hustruns syförening visade sig vara takläggare och sa att det var helt OK att gå upp med underlagspappen mot skorstenen, så vill bara det ¥)!(#"#¤ regnet hålla sig borta så blir det pappläggning imorgon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.