7 314 läst ·
2 svar
7k läst
2 svar
Ytpapp, vertikalt eller horisontellt?
Hej
Jag skall lägga tak på mitt garage som egentligen har för lite lutning (ca 2cm per m i åt ena hållet, och ca 1cm per m åt andra hållet).
Vattnet vill alltså rinna ner i ena hörnet. (hoppas ni förstår vad jag menar, ena hörnet är lägre än de andra och inget är lika högt).
Frågan är nu vilket håll jag skall lägga takpappen (både ytpappen och underlagspappen)? Det är trebolits glaciär 3graders jag har, med yam 2000 underlagspapp. Jag kan inte låta bli att lockas av iden att lägga det så att skarvarna går längs med den större lutningen, men läser att det lätt rinner in i skarven då. Å andra sidan ser jag på icopals monteringsanvisning att det lägger det åt just det hållet (trebolits pekar ju på på det andra sättet, dvs lägga ytpappens skarv parallelt med takfoten som har den största lutningen).
Jag tänker att eftersom jag har så liten lutning så kanske det är bättre att låta vattnet rinna utmed skarven och inte riskera att skarvens "höjd" stoppar vattnet. Tänker jag fel?
Tacksam för svar!
Jag skall lägga tak på mitt garage som egentligen har för lite lutning (ca 2cm per m i åt ena hållet, och ca 1cm per m åt andra hållet).
Vattnet vill alltså rinna ner i ena hörnet. (hoppas ni förstår vad jag menar, ena hörnet är lägre än de andra och inget är lika högt).
Frågan är nu vilket håll jag skall lägga takpappen (både ytpappen och underlagspappen)? Det är trebolits glaciär 3graders jag har, med yam 2000 underlagspapp. Jag kan inte låta bli att lockas av iden att lägga det så att skarvarna går längs med den större lutningen, men läser att det lätt rinner in i skarven då. Å andra sidan ser jag på icopals monteringsanvisning att det lägger det åt just det hållet (trebolits pekar ju på på det andra sättet, dvs lägga ytpappens skarv parallelt med takfoten som har den största lutningen).
Jag tänker att eftersom jag har så liten lutning så kanske det är bättre att låta vattnet rinna utmed skarven och inte riskera att skarvens "höjd" stoppar vattnet. Tänker jag fel?
Tacksam för svar!
Du bör nog följa resp. tillverkares anvisningar. Dem vet nog bäst när det gäller deras produkter. Men om jag var du så skulle jag nog ringa både ICOPAL och Trebolit och höra med dem. Sen så kanske du ska fundera på att ta hem en bra takläggare som kan titta på ditt tak och komma med förslag? Det brukar inte kosta så himla mkt att låta en professionell firma (med goda referenser) att lägga om ett garage tak.
Klicka här för att svara