Vi har ett hus från -69 med diverse tillbyggnader (garage, altan osv). Huset har den gamla typen av rännor av tjock plåt med tjock förszikning, hela och fina trots att dom närmar sig 40 års åldern. Utbyggnaderna är av nyare modell, så även hängrännorna på dessa som följdaktligen läcker som såll. Lätt att byta, ja, men svårt att veta var jag köper nya rännor?

Jag var på Bauhaus idag, där fanns 2 sorters rännor, plast och plåt. Plåtrännorna såg rent bedrövliga ut, folietunn plåt med ett tunnt, dåligt färglager som enda skydd. Där rännorna hade skavt mot varandra var färgen bortskavd. Vilket av följande alternativ skulle ni välja:

1. Köpa plast. Rätt fula och med klena upphängningsdon. Tveksam till hur bra plast är efter 10-15 år i söderläge.
2. Köpa plåt och lacka på dom med hammarklack, så att dom åtminstone håller 10 år.
3. Köpa nån annan stans. Isåfall: Var?

C
Plannjas eller lindabs takavvattningssystem (som typ varenda byggfirma har) torde väl vara av bättre kvalitet än vad det där lät som..?

Om du vill göra det enkelt för dig så stick iväg till närmsta plåtslageri å beställ. Så kan du få dina krok knäckta med (Om du skall byta) Och så vet dom vad du behöver i detaljväg med!

Jag handlar ALLT i plåtväg hos Andréassons Plåtarbeten, prata med Micke han är kanon. tel 10 24 50 men enklast är att åka dit och gå in på verkstan och fråga efter Micke. Palmbladsgatan, vändplan vid GUC.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.