975 läst ·
3 svar
975 läst
3 svar
Köptips hängrännor?
Vi har ett hus från -69 med diverse tillbyggnader (garage, altan osv). Huset har den gamla typen av rännor av tjock plåt med tjock förszikning, hela och fina trots att dom närmar sig 40 års åldern. Utbyggnaderna är av nyare modell, så även hängrännorna på dessa som följdaktligen läcker som såll. Lätt att byta, ja, men svårt att veta var jag köper nya rännor?
Jag var på Bauhaus idag, där fanns 2 sorters rännor, plast och plåt. Plåtrännorna såg rent bedrövliga ut, folietunn plåt med ett tunnt, dåligt färglager som enda skydd. Där rännorna hade skavt mot varandra var färgen bortskavd. Vilket av följande alternativ skulle ni välja:
1. Köpa plast. Rätt fula och med klena upphängningsdon. Tveksam till hur bra plast är efter 10-15 år i söderläge.
2. Köpa plåt och lacka på dom med hammarklack, så att dom åtminstone håller 10 år.
3. Köpa nån annan stans. Isåfall: Var?
Jag var på Bauhaus idag, där fanns 2 sorters rännor, plast och plåt. Plåtrännorna såg rent bedrövliga ut, folietunn plåt med ett tunnt, dåligt färglager som enda skydd. Där rännorna hade skavt mot varandra var färgen bortskavd. Vilket av följande alternativ skulle ni välja:
1. Köpa plast. Rätt fula och med klena upphängningsdon. Tveksam till hur bra plast är efter 10-15 år i söderläge.
2. Köpa plåt och lacka på dom med hammarklack, så att dom åtminstone håller 10 år.
3. Köpa nån annan stans. Isåfall: Var?
Klicka här för att svara