Byggahus.se

Konstruktion av snedtak

1. N
    Medlem · Västra Götaland · 27 inlägg

nilton

Medlem
    Jag ska bygga ett snedtak på en friggebod nu i sommar, men är inte helt på det klara med hur luftspalten hanteras.

Taket är med limträbalk i nocken och stående takbjälkar som möts över limträbalken.
    Takbjälkarna (takstolarna) är 195mm höga och jag har tänkt mig 145 mm isolering.
    Hur hanteras luftspalten?

Var fäster jag masoniten?

Ska jag spika råsponten rakt på takstolarna?

Taksam om någon har en mycket tydlig principkonstruktion som jag kan titta närmare på.

Redigerat 4 jul 2009 13:25
  2. N

nilton

Medlem

Två alternativ

Jag håller på att göra två alternativa lösningar i Sketchup, men det blir bara fem minuters ritningar för att visa principer.

Takbalken är 195mm hög så frågan är om jag ska lägga masoniten ovanpå takbalkarna och köra med 195mm isolering istället för alternativet nedan med 145mm isolering och råsponten på takbalkarna.

3. N

nilton

Medlem

Alternativ 2

och så här blir då alternativ två som jag ser det med full isolering och luftspalten ovanför takbjälkarna.
    Läkten byts mot en 45x45 regel för att erhålla luftspalt

Nu är det fritt fram för era hjälpsamma idéer och tolkningar

4. Totte_S
    Medlem · Kalmar · 1 303 inlägg

Totte_S

Medlem
    Enligt min enkla mening så är alternativ 1 ett lämpligt alternativ när man isolerar ett befintligt tak, men eftersom du ska göra nytt så hade jag valt att köra på enligt alternativ 2, men använda vindpapp (typ. windy eller liknande lättviktsvariant) i stället för board, eftersom du ändå verkar ska göra ett räjält råspontak. Mycket isolering i taket är ju aldrig fel, vare sig på sommaren eller vintern.

5. N

nilton

Medlem
    Ok, jag ska köra med 22mm råspont och en variant av takpapp ovanpå.

Innertaket tänkte jag också isolera mellan glespaneln, men som sagt var extra isolering är väl inte fel.

6. J
    Medlem · Uppsala · 3 205 inlägg

Jan-Å

Medlem
    Jag har precis använt alt 1, isolerar mitt garage så ja lägger isoleringen på gamla taket och nya takstolar (eller åsar heter det viss för det lutar åt ett håll och har inget fackverk) med råspånt uppepå, viktigt med luftspalt sa både byggsäljarn och snickarn som är konsulterade. Men jag har 12 mm råspånt bara med underlagspapp och plåttak. Vi var två pers som byggde masonitlådorna, det blir rätt stora enheter så att hålla på själv var knepigt.
    När det gäller tjockleken på takisoleringen så är det inte så enkelt att mycket är bra. Takisoleringen ska fungera ihop med väggisoleringen, värmen stiger som bekant inne i byggnaden men är takisoleringen för tjock i förhållande till väggisoleringen så trycks värmen ut genom väggarna istället sa "min expert". Jag har 170 mm i taket och 95 i väggarna vilket enl.säljaren är en bra kombination.
    Håller med Totte_S om alternativen, skulle också kört alt 2 om jag byggt nytt.

7. yxet
    Medlem · uppsala · 495 inlägg

yxet

Medlem
    kör alt 2 men du behöver inte ha 45 mm luft om du inte vill men det är ju en smaksak jag skulle välja ca 20 mm

8. N

nilton

Medlem
    JAg tror också på alternativ 2, men hur gör jag med vindledare nere vid takfoten.
    Frågan är för att luften nu skall ledas på ovansidan av takbjälkarna(takstolarna).

Finns det principskisser på detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.