Hej!

Hoppas på tips i denna fråga.

Jag har ett garagetak som sticker ut ca 48 cm utanför gavlarna.

Jag har precis lagt ströläkt, men jag lade bara som längst ut över takstolarna i varje gavel.

Jag tänkte sedan låta bärläkten löpa åtmistone 40 cm ut över varje gavel, dvs 40 cm bärläkt utan stöd av ströläkt.

Frågan är nu om det är fel? Kanske har man alltid ströläkt ända ut i kanterna på bärläkten?

Tacksam för svar.

Mvh
Fredrik
 
40cm låter som mycket överhäng, finns nog risk att det hänger ner sig där.
 
Hej fredand44

du skall nog alltid låta ströläkten stödja bärläkten.
Annars kommer ju bärläkten att hänga ner av pannornas tyngd,
och taket kommer att bli snett och fult.
Lägg ströläkt längst ut också!

//KoW
 
100 mm från vindskivan har jag fått lära mig. Man får tänka sig för lite hur man skall göra under taket, spikarna kommer ut på undersidan. Gör man lådor försvinner de ju där. Blir inte så snyggt om man krokar spiken på undersidan.
 
Måtta tjocklek, skaffa ett par träskruv som inte går igenom, å skruva yttersta ströläkten istället.
 
Benders rekommenderar väl också 100mm från vindskivan och så körde jag.
 
Tusen tack för svaren!!

Precis vad jag behövde veta!

Mvh
Fredrik
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.