8 436 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Skarvar för bärläkt
Hej!
Ska snart lägga bärläkt för mitt plåttak.
Tänkte fråga om det är ett måste att skarvarna i bärläkten måste ligga i över där bärläkt och strläkt korsar varandra.
Eller kan man snåla på bärläkten och låta skarvarna i bärläkten hamna mellan ströläkten?
Stort tack på förhand
Fredrik
Ska snart lägga bärläkt för mitt plåttak.
Tänkte fråga om det är ett måste att skarvarna i bärläkten måste ligga i över där bärläkt och strläkt korsar varandra.
Eller kan man snåla på bärläkten och låta skarvarna i bärläkten hamna mellan ströläkten?
Stort tack på förhand
Fredrik
Nej, tycker inte du ska skarva i luften. Om du absolut ska spara in dom kronorna så bör du sätta en kort ströläkt under skarven som stöd.
Är alla bärläkter lika långa? Annars brukar man kunna pyssla ihop det rätt bra utan allt för mycket spill.
Är alla bärläkter lika långa? Annars brukar man kunna pyssla ihop det rätt bra utan allt för mycket spill.
Kollade mycket på andra tak som läktades av sånna som har betalt för att göra det (snickare
) när och efter jag läktade vårt garagetak.
Och de grenerella verkar vara att köra på och låta bärläkten sticka ut, dit med en ny ströläkt som bärläkten skarvas på, istället för att hålla på och såga och måtta för varje läkt.
Skulle tro att de extra bärläkter man får spika dit går jämt upp med det spill man får om man måttar och sågar.
Hur jag själv gjorde? Jo jag måttade och kapade.. o höll på ute i duggregn i säkert 1dag extra mot för om jag gjort så som snickarna verkar göra.
Och de grenerella verkar vara att köra på och låta bärläkten sticka ut, dit med en ny ströläkt som bärläkten skarvas på, istället för att hålla på och såga och måtta för varje läkt.
Skulle tro att de extra bärläkter man får spika dit går jämt upp med det spill man får om man måttar och sågar.
Hur jag själv gjorde? Jo jag måttade och kapade.. o höll på ute i duggregn i säkert 1dag extra mot för om jag gjort så som snickarna verkar göra.
Tusen tack!
Mycket bra svar, precis vad jag behövde få veta!
(Nej bärläkten är inte lika lång, ganska många olika längder)
Smart ide att lägga i några extra korta ströläkter där det behövs!
Stort tack!
Fredrik
Mycket bra svar, precis vad jag behövde få veta!
(Nej bärläkten är inte lika lång, ganska många olika längder)
Smart ide att lägga i några extra korta ströläkter där det behövs!
Stort tack!
Fredrik
Klicka här för att svara